• Blomman80

Ärftligt med tvillingar?

En fundering som jag ej fått nåt svar på är:
    är tvillinggraviditeter ärftliga och i sånna fall vilket led?
    Min mormor hade 11 syskon och 9 var tvillingar eller trillingar. Varken mammas syskon eller mina syskon är tvillingar. Kan det vara våran tur som är i tredje led?

• Svar på tråden Ärftligt med tvillingar?
  • Rickeby

Minns inte vilket men det är väl bara en av enäggs och tvåäggs som är ärftligt? Jag har hört att det är varannat led...men vet inte det heller säkert...så varför svarar jag då egentligen kan man undra, haha!

• Dixie

Denna infon hittade jag på www.tvillingklubben.se

Är det ärftligt att få tvillingar?

Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.

En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.

Vem får tvillingar?

Det finns flera faktorer som orsakar tvåäggstvillingar. Kvinnans ålder när hon föder barn har stor betydelse. Över trettio ökar chansen markant att få tvillingar. Benägenheten att två ägg lossnar vid ägglossning ökar helt enkelt när kvinnan blir äldre. Ärftligheten har betydelse, se ovan.

Antalet tvillingfödslar varierar kraftigt mellan olika folkslag. Asiater föder färre tvillingar än västerlänningar och svarta befolkningar föder mycket fler.

Om kvinnan har fött många barn tidigare har hon också större chans att få tvillingar. Detta kan dock tyckas hänga ihop med åldern också. När man fött 4-5 barn så är man nog en bit över trettio redan.

• minängel

Jag har hört att det brukar hoppa över en generation.
    Min mormors mor fick tvillingar 2 gånger men varken mormor eller mamma har fått tvillingar. Undrar om jag är nästa. Förresten så är det bara tvåäggstvillingar som är ärftligt, inte enäggstvillingar.

• annaknin

Ja, det kan absolut vara er tur, det sägs ju att det hoppar över en generation.

Det är tendensen att få tvåäggstvillingar som är ärftligt och det bara från mor till dotter. Man ärver då tendensen att släppa fler ägg än ett per cykel.

Kram från Anna, gravid i vecka 19 med bf 12/6-07!
  • Blomman80

Tack för alla bra svar! Nu är det bara vänta och se.... Vore superskoj med två bebbar!

• Snozie

Så blev det för oss. Min mormor hade syskon som var tvillingar...jag är den enda i min släkt som har ärft den genen tror jag...så vist det kan bli din tur nu!

• Topdog

Det går inte att säga att tvillingar är ärftligt eller inte. Vissa som blir gravida blir det på grund av en ärftlig egenskap att släppa två ägg vid ägglossning. Andra får dubbel ägglossning av en enstaka slump, eller så har slumpen gjort att de släpper 2 ägg fast utan att det är ärfligt. Andra väntar tvillingar eftersom det är vanligare att släppa två ägg när man är lite äldre. Hormoner och tillvissdel kost spelar också in.

Din mormorsmor släppte uppenbarligen två ägg vid varje ägglossning. Huruvida det är den ärfliga äggstocktypen eller inte är omöljigt att säga. Vet du om din mormors syskon har fått tvåäggstvillingar? Om dom har det så är det ju troligtvis det ärfliga anlaget som spökar. Då är det 50% chans att din mormor har anlaget och 25% chans att din mamma har det och 12,5% chans att du har anlaget. Beroende på hur många syskon din mamma har så kan man ju säga om det är mer eller mindre sannorlikt att din mormor hade anlaget.

Jag gjorde en liten på-skoj-undersökning bland tvillingföräldrarna här på FL. Det var färre än 10% som hade tvåäggstvillingar i släkten. Så man kan sammafatta det så här: En liten del av alla tvillingar beror på ett ärftligt anlag. De alldra flesta tvillingar uppkommer av andra orsaker, t.ex slumpen, ålder, hormoner etc.

• mrsbygg

min mormors mor fick tvillingar, men varken mormor eller hennes sykon fick, varken min mamma eller hennes syskon fick..och inga av mina syskon har fått än..
    så kanske det är jag som bär på två? vilket jag iof misstänker men det visar sig i feb!

• Anis

Jag är tvilling, tvåäggs, min mamma är tvilling, enäggs, och min mammas tvillingsyster har tvillingdöttrar, tvåäggs. Jag har inte fått någon tvilling ännu, får väl se vad det är jag har i magen nu. Vem vet kanske är det två denna gången. Min förra BM sade att om man själv var tvilling så har man dubbelt så stor chans att få tvillingar själv.

Svar på tråden Ärftligt med tvillingar?