• karatelinda

"Diskriminering" av dyslektiker?

Detta känns som att det har att göra med jämställdhet, bland dyslektiker och "vanliga" studerande. Kunde lika bra ha hamnat under "irriterande" för nu är jag verkligen det!!

Min sambo har under ett års tid studerat på en kurs för vuxna. Han har dyslexi, och har ett intyg som han fick i högstadiet, dvs för ca 10 år sen. Intyget har gällt hela kursen fram tills nu. Tack vare intyget har han fått tenta vissa prov muntligt, vilket underlättar mycket, eftersom han har svårt att formulera sig skriftligt.

Idag meddelar hans lärare/ansvariga för utbildningen att hans intyg inte kommer att gälla på lördag när han har sin slutexamen. För nu har hon jämfört med andra skolor och de godkänner inte så gamla intyg. Min sambo känner att han inte kommer att klara slutexamen, eftersom det skall skrivas en hel del. och jag blir så ARG!! Det är omöjligt att få ett nytt intyg på två dagar. Varför kan inte ett intyg som hittills under utbildningen gällt gälla denna dag? Detta känns som diskriminering av min sambo. Man kan ju inte påstå att de hjälper honom att klara utbildningen.

Jag har inte hunnit kolla upp om det är sant att ett 10 år gammalt intyg inte gäller - men dyslexi är ju inget som man blir botad av, kan väl inte va meningen att man måste ha nytt intyg hela tiden? Det är ingen sjukdom som går att bota på det viset!!

Jag är så arg - och jag vet inte vad jag skall göra. Att tenta om slutexamen kostar 150 euro per tent (vi bor i Finland, ca 1500 kr) och det känns dyrt. Slutexamen innehåller flera tenter.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden "Diskriminering" av dyslektiker?
  • Paincake

Låter förjävligt, om jag ska vara ärlig. Det är ju inte så att dyslexi går över med tiden, det är ju ett permanent problem!

Näe, överklaga!

/Rättvisepaincake!

• karatelinda

Tack! Känns skönt att nån håller med oss. Även om alla åsikter är välkomna!

• JosefinU

Men kan han inte skriva provet, och fixa intyget så fort det går? Och sen väntar de med rättningen, så att den sedan görs utifrån intyget, när han fått ett nytt? Det är ju inte så att dyslexin inte finns när han inte har ett gällande intyg. Borde inte ett sådant kunna funka retroaktivt typ? Förstår du vad jag menar?

• Anova

Vet inte hur det är i Finland men i Sverige har de flesta skolor någon slags "språkstudio" där man kan komma och få hjälp just med dyslexi. Ett prov tar inte mer än ett par timmar, fanns det en sådan "språkstudio" på skolan skulle de kanske kunna hjälpa till?

Självklart går inte dyslexi över, jag är själv dyslektisk. Kanske har proven förändras och dyslexin klassas annorlunda idag?? Varför inte prata med de ansvariga på skolan? De bör ju kunna hitta en lösning till det hela.

• karatelinda

Josefin, visst förstår jag hur du menar! Men problemet är det att det "stockar" sig i hjärnan för honom när han skall skriva.. och man får vara glad om han får ner en rad på en timme.. så i värsta fall finns det inte så mycket att rätta om man säger så.. Beror ju lite på frågorna också.

Anova, eftersom detta är ett vuxenutbildningscenter så finns inget sånt. Och detta är inte första problemet på utbildningen, och för att vara helt ärlig så är jag förvånad att de godkände intyget i första hand, eftersom de i början inte verkade förstå vad dyslexi är eller att det överhuvudtaget finns.

Men jo, vi skall väl försöka skaffa ett nytt intyg åt honom, men förstås vet jag inte hur länge det tar. I bästa fall kunde han kanske få en tid på fredag. Skall försöka undersöka var man kan ta dessa "test".

• Anova

karatelinda.. Knepigt. På alla vuxenutbildningar (komvux, högskola/universitet) jag pluggat på i Sverige har det funnits möjligheten att göra ett sådant test..
    Konstigt att inte Finland har det.

• karatelinda

ok så här har det gått: vi skrev ett mail åt rektorn på utbildningscentret och skickade en kopia åt läraren i fråga i hopp om att försöka "överklaga" som Paincake tyckte. Visst - det lyckades! De skall försöka ordna så att min sambo får hålla tenterna muntligt, och nu har de också ordnat så att han får skriva ett nytt dyslexitest efter tenterna. Inte illa! Det löste sig till slut - bara man inte ger upp! ..så får man andas ut igen då..

Svar på tråden "Diskriminering" av dyslektiker?