• Anonym

Jobb utan gymnasiekompetens?

Undrar hur svårt det egentligen är att få jobb utan utbildning?
    Är en ung mamma på 17 år och har en dotter på 6 månader. Just nu är jag ju självklart mammaledig och går på fp, men i höst måste jag antingen börja plugga (1:an igen!) eller hitta något jobb. Vet inte om jag har någon särskild lust att sätta mig i skolbänken nu igen alltså. Är så fruktansvärt skoltrött. Skulle hellre vilja hitta nåt slags jobb och tjäna lite pengar på, men går de utan utbildning? å isåfall vad för slags jobb?

• Svar på tråden Jobb utan gymnasiekompetens?
  • Anonym

utan gymnasieutbildning får du bara skitjobb med skitlön. Tänk på ditt barn, utbilda dig så ni får en bra framtid.

• Anonym

Jo klart jag ska ha en utbildning..tänkte bara hitta något att göra ett år ungefär sen börja plugga igen så jag vet vad jag vill gå för utbildning mm.

• Anonym (Lärare)

Hej,

Jag pratar av rollen som lärare och som har hand om APU-platser o.dyl. Utbilda dig. Gå färdigt gymnasiet och få ett slutbetyg. Då har du gymnasiekompetens. Det är oerhört svårt att få jobb i din ålder även om du har goda referenser od.yl.

Tänk på din framtid och utbilda dig, det kommer du ALLTID ha nytta av oavsett vad du nu väljer att arbeta med i framtiden.

Är du så skoltrött så finns det faktiskt hjälp och stöttning att få. Tala med din mentor så hjälper hon/han dig på rätt väg och vilka du kan tänkas tala med.

Lycka till och grattis till din dotter.

• Anonym (johoo)

Självklart rekomenderar jag ju utbildning, men det finns faktiskt dom som får jobb även om dom inte har utbildning.

Jag jobbar 83% och tjänar 21500 kr innan skatt. Jag gick 1 år på gymnasiet innan jag hoppade av.

Min sambo hoppade av efter 2 år och har idag ett bra jobb och drar in 50 000 kr i månaden.

Så säg inte att man INTE kan få bra jobb. Det är individuellt, mycket beroende på vad man kan och vad man är för person.

• Anonym

Anonym (johoo)

Vad arbetar du och din sambo med?

Det är så tråkigt med för det jag verkligen vill utbilda mej till går verkligen inte..har för dåliga betyg för det pga att jag var så skoltrött i högstadiet. Hade 195 poäng i 8:an..gick ut med 90..

• Anonym (johoo)

Han ser till så att flygtrafiken (landning, gater, bussar osv) fungerar. Allt i allo så att flygen i Sverige fungerar så de ska...data arbete med andra ord.

• Anonym (johoo)

Själv jobbar jag nätter på bensinstation.

• Anonym (ångrar)

Ångrar enormt att jag hoppade av gymnasiet, idag vill jag plugga på högskola, men saknar poäng då jag enbart läst grundämnen på komvux.
    Visst har jag "jobb" är timanställd inom omsorgen, skulle jag gå på månadslön så får jag ut 15100 + ob, är som sagt outbildad och räknas då som vårdarinna på mitt jobb, ett gruppboende.

Brukar i snitt få ut en 6500-10000 i månaden beroende på hur mycket jobb det finns att få.

Så visst kan du kke komma in inom vården, men då är det mycket kvällar och helger, men tänk efter före och bit ihop och plugga.

jag sitter med csnlån efter komvux och inget fast jobb.

• Anonym

(ångrar) Okej, det låter ju inte så vidare värst faktiskt. Tror man faktiskt ångrar sig när man blir "äldre" om man struntar i utbildningen. Men jag skulle bara vilja jobba i ett år och sedan börja plugga för att se vad jag vill hålla på med i framtiden och tjäna lite "egna" pengar istället för att behöva "leva" på socialen, är så grymt trött på dem om ni förstår?

• sakoline

Får jag fråga vad man får för skitjobb med skitlön om man inte gått gymnasiet? För jag har gått gymnasiet + en högskolekurs men kan nog bara förvänta mig ett "skitjobb" med "skitlön" eftersom jag inte har någon utbildning.
    Men... jobbannonser skriver nästan alltid gymnasieutbildning. Det skulle vara TS, om du kunde få jobb via någon du känner t.ex. på din mosters jobb eller på din pappas företag (ex). Har man inte så har man ofta svårt...
    Dessutom, om du jobbar ett år när du är 17-18 kommer du vara 18-19 när du vill börja plugga, och alla kommer vara tre år yngre än dig. Dessutom kanske du inte vill plugga då... det år man fyller 20 är sista man får börja på nationellt gymnasium, annars är det komvux som gäller. Och de börjar spara in på komvux nu... så om jag var du skulle jag plugga och få G i allt åtminstone, och sedan försöka ha ett extrajobb (fast med barn kan det bli svårt).

Svar på tråden Jobb utan gymnasiekompetens?