• Mithera

Funderar på att skaffa möss...

Vi var på husdjursmässan förra helgen och mina tjejer förälskade sig i mössen som de fick hålla i. Även jag tyckte att de var rätt söta och nu har jag kommit på mig själv med att leta mus-sidor på nätet .
    Barnen har ju tjatat en evighet om att skaffa husdjur, men jag har sagt NEJ. Nu kanske jag börjar ändra mig...

Någon här som har möss som kan delge mig sina erfarenheter? Vad ska vi tänka på när/om vi skaffar möss? Och en fråga som är _väldigt_ viktig - luktar dom mycket?

• Svar på tråden Funderar på att skaffa möss...
  • Diorlover

vi hade ökenmöss.. hade dom först i sovrummet då hostade jag av dom.. och sambon emd men vi är ej allergiska.. dom låter mkt.. allmänt störiga..haha.. man får jus täda ofta och dom sprätter sågspänet och bajset överallt typ.. men visst är dom söta men dom är ju inte kelna djur precis.. och dom kan bitas och då gör det ont...

• Mithera

Ja, jag har hört att man inte ska ha dom i närheten av där man sover eftersom dom är vakna vid alla möjliga tider på dygnet .

Hade.... vad hände med dom? Inte kelna, säger du... jag trodde att man kunde få dem till det?!

• Diorlover

dom dog... dom blev gamla.. vet ej hur gamla. men dom lever väl max åtta år.. samma som hamstarr dom lever ej länge. min fick en hjärnblödning. vilket är normalt... jo kan man nog få dom till men känner dom sig speedade så bitts dom ofta... och dom vill ju springa och hålla igång..

• Skärgårdsfru

Om du ska köpa möss så tycker jag att du ska köpa möss från en riktig uppfödare. D.v.s inte från zooaffären. Sådana möss brukar ha sämre gener och är inte lika lätta att få handtama och mysiga. Jag har haft tamråttor, inte möss men jag vet att samma "regel" gäller där liksom.

Sen är det så att möss är intelligenta och aktiva djur som trots sin lilla storlek behöver mycket aktivering. Det är alltså inte riktigt ett djur som man bara tar upp en stund då och då för gos. Man ska gärna bygga tunnlar och liknande.

Denna sidan är den du bör kika på. Dom har t.ex. uppfödare där men också bra kortfakta om det viktigaste man behöver veta om musen.

www.svemus.org/

Det ÄR underbara djur och jag tycker absolut att ni ska satsa bara ni vet att ni har tiden och lusten så länge musen lever och att du är medveten om att buren behöver rensas osv. Något som barn, enligt min erfarenhet, rätt fort tröttnar på Nu kanske inte dina barn är så men det är bra att ha i åtanke.

• Skärgårdsfru

Just det... angående en viktig sak du bör tänka på innan... Skaffa minst två om du ska ha möss. Dom är flockdjur. En del hanar går inte ihop med andra hanar. Och se till så att dom inte är av samma kön för då blir det ungar så det räcker och blir över

• Skärgårdsfru

Hihi nu blir jag sugen på att skaffa möss

Till skillnad från ökenmössen ovan så är tammusens genomsnittliga livslängd bara 2-3 år. Och ju mer man jobbar med dom desto keligare blir dom.

• Granbarr

Jag tycker dom luktar väldigt illa.
    Svärmor har, skulle aldrig skaffa några egna men sonen älskar att stå och titta ner i buren på dom hos farmor.

• Heisan

Mithera. Jag har haft möss hemma.
    Min första var en sk popcornmus, om det verkligen heter så eller är ett allmänt namn vet jag inte.. Hon var minimal i storlek o med mig överallt.  

Innan jag fattade mycket så hade jag henne i en bur, men den smet hon ut ifrån, genom hela vår lght med livs levande katt i.. Jag hittade henne i spisen, i isoleringen.. Min mamma var inte glad , hon vill e ju laga mat.. Vilket jag förbjöd...
    Hon blev 2½ år o när hon var 2 blev hon t o m opererad.. (vet var väldigt orolig för mängden sömnmedel, typ en halv droppe.. ) Hon var jättemysig o go..

Sedan fick jag en annan mus av en kompis, o det var en elak jäkel. Satt i fingret jämt!! Tyvärr så bröt sig råttorna in i hennes akvarium o bet ihjäl henne.. Så när ni väljer mus, hantera dem, se hur de beter sig, om de är lugna eller hispiga. Minsta tendens till hisp ta en annan.  Lycka till..

Önskar att folk kunde tänka längre än näsan räcker....
  • fler som jag
    Diorlover skrev 2007-01-12 18:37:07 följande:
    dom dog... dom blev gamla.. vet ej hur gamla. men dom lever väl max åtta år.. samma som hamstarr dom lever ej länge. min fick en hjärnblödning. vilket är normalt... jo kan man nog få dom till men känner dom sig speedade så bitts dom ofta... och dom vill ju springa och hålla igång..
    Vill bara flika in där att Gerbilen som är en "ökenråtta" lever i genomsnitt upp till 5 år (antar att det var dom du menade med ökenmöss, dom blir lite större än en mus)
    Möss som TS pratade om lever i snitt upp till ca 3 år.
    Möss är väldigt trevliga och lätta att ha att göra med. Dom blir snabbt handtama om dom inte redan är det då man får dom. Prata gärna med personalen i en djuraffär för dom är utbildade och kunniga inom sitt yrke, så kan du få bra vägledning redan innan du köper mössen.
    Skärgårdsfru skrev 2007-01-12 19:00:57 följande:
    Om du ska köpa möss så tycker jag att du ska köpa möss från en riktig uppfödare. D.v.s inte från zooaffären. Sådana möss brukar ha sämre gener och är inte lika lätta att få handtama och mysiga. Jag har haft tamråttor, inte möss men jag vet att samma "regel" gäller där liksom.
    Vill bara lägga till där att ALLA möss i zoobutiker inte har sämre gener för dom flesta kommer från uppfödare.
    Varför skulle möss i zoobutiken ha sämre gener och inte bli lika lätt handtama???????
  • Skärgårdsfru

Jag skrev, brukar, d.v.s. jag skrev inte "alltid" eller något sådant. Det såklart det finns bra exemplar. Det tror jag alla förstår

När jag hade tamråttor för ca 2 år sedan så satt jag i flera olika gnagarforum på nätet varje dag och jag fick ständigt höra från vänner att många möss och råttor från zooaffärer hade sämre temperament eftersom dom kom just från zoo. Dom kanske inte hade dåligt temperament från början men dom fick det av att leva i den stressiga och okänsliga miljön som många djuraffärer har. Och återigen, jag hoppas alla förstår att det inte gäller alla djuraffärer. Så därför tycker jag att man hellre ska stödja de privata uppfödarna istället för djuraffärer. Hos en uppfödare så är det större chans att djuret verkligen är handtamt redan från början för det är mer hanterat.

Svar på tråden Funderar på att skaffa möss...