Diorlover skrev 2007-01-12 18:37:07 följande:
dom dog... dom blev gamla.. vet ej hur gamla. men dom lever väl max åtta år.. samma som hamstarr dom lever ej länge. min fick en hjärnblödning. vilket är normalt... jo kan man nog få dom till men känner dom sig speedade så bitts dom ofta... och dom vill ju springa och hålla igång..
Vill bara flika in där att Gerbilen som är en "ökenråtta" lever i genomsnitt upp till 5 år (antar att det var dom du menade med ökenmöss, dom blir lite större än en mus)
Möss som TS pratade om lever i snitt upp till ca 3 år.
Möss är väldigt trevliga och lätta att ha att göra med. Dom blir snabbt handtama om dom inte redan är det då man får dom. Prata gärna med personalen i en djuraffär för dom är utbildade och kunniga inom sitt yrke, så kan du få bra vägledning redan innan du köper mössen.
Skärgårdsfru skrev 2007-01-12 19:00:57 följande:
Om du ska köpa möss så tycker jag att du ska köpa möss från en riktig uppfödare. D.v.s inte från zooaffären. Sådana möss brukar ha sämre gener och är inte lika lätta att få handtama och mysiga. Jag har haft tamråttor, inte möss men jag vet att samma "regel" gäller där liksom.
Vill bara lägga till där att ALLA möss i zoobutiker inte har sämre gener för dom flesta kommer från uppfödare.
Varför skulle möss i zoobutiken ha sämre gener och inte bli lika lätt handtama???????