• Morbid Mistress

Vem ska man tro på; Netdoktor eller viktväktarna? *förvirrad*

Enl VV har jag ätit för mycket idag och enl netdoktor ungefär hälften av vad jag borde. Vem ska man lita på?

• Svar på tråden Vem ska man tro på; Netdoktor eller viktväktarna? *förvirrad*
  • My 2

Hur många kalorier har du ätit?

Min egen, högst personliga, uppfattning är att viktväktarnas rekommendationer ofta ligger lite lågt i kaloriintag mot vad som är långsiktigt hållbart. Men det finns nog lika många åsikter som det finns människor...

Sedan beror det ju väldigt mycket på din aktivitetsnivå, äter du för lite när du är aktiv får du en kraftig nedbrytning av kroppen och det är inte bra.

Med andra ord är det svårt att svara generellt på din fråga.

/my

• Scruffy

Jag tror inte att man ska blanda olika viktminskningsmetoder eftersom många säger helt olika om vad man inte ska äta osv. Mitt tips är att prova en och gör en utvärdering efter 1 månad. Se hur mycket du har minskat och hur du upplevde att det hela, var du ofta hungrig osv. Använde mig själv av VV och det fungerad mycket bra, var nästan aldrig hungrig.

• Pia74

vv går på att du ska äta ofta men mindre för att bränna det du har.

Jag vet inte hur den andra är men dom vill nog öka förbränningen och bränna samtidigt söm du ska få energi över.

Båda skolorna har funkat för mig men du kan inte blanda.

• Morbid Mistress

Ser ingen anledningt ill varför man int kan blanda. Båda grundar sig ju på samma sak, kostergistrering för att hålla koll på vad du äter. Skillnaden är ju att netdoktor räknar kcal och VV points. Det jag itne kan fatta är att VV ligger så mycket lägre i dagsbehov änn etdoktor.

• My 2

alltså - du måste ju räkna aktivitet också, du kan inte bara räkna kalorier...

• Halloj

Det är kanske för att VV har har en hel del grejer med 0 points. Många grönsaker och frukter får du ju äta fritt medan jag antar att ND räknar dess kalorier.

• Morbid Mistress

Lutar mer åt att VV ligger i underkant då det är rätt svårt att få i sig 1000kcal i bara grönsaker. Det är alltså så mycket det skiljde igår mellan vad VV tycker jag ska äta och netdoktor. Ska äve tillägga att båda tar hänsyn till aktivitet.

• Halloj

Nja, jag tycker snarare att det låter som om ND ligger högt. Jag skulle definitivt gå upp i vikt om jag åt 1800 kalorier per dag. Går ner ca 0,5 kg i veckan om jag äter VV och är STENHÅRD på att väga och räkna. Okej, jag har ju inte direkt något rörligt jobb, men jag rider 2 ggr/vecka, cyklar (nästan) varje dag och går en rask 60 min. promenad 2-4 ggr/vecka så jag är ju inte helt orörlig.

• Morbid Mistress

En kvinna på 25 år som väger 62 kg och är 150 cm lång behöver 1500 kcal för att överleva vid total vila (källa Ät träna prestera av Fredrik Paulun) så om du går upp i vikt av 1800kcal så har du väldigt låg förbränning och det kan man få om man under en längre tid äter för lite. Tror därför mer på ND men kommer fortsätta på VV för att få diciplin.

• Just

Hur många points är räknat på då?

• Morbid Mistress

Jag ska äta 23 p per dag

• Just

OK! Jag för min del tycker vv:s metod är bra för man får ju äta en jäkla massa grönsaker mm och det blir man ju himla mätt på. Tycker det är väl tilltagna portioner. Jag testade VV när mannen skulle ner i vikt och det är bra mat.

• Morbid Mistress

För mig är VV bra eftersom jag går dit varje vecka och man har bättre diciplin då men jag tror mer på andras kostrekomendationer ex Stephan Rössner, Fredrik paulun m.fl.

• Stellamum

Hur mycket är points värda i kalorier? Hur jämför du?

• Morbid Mistress

Points är beräknade på ett förhållande mellan fett och kcal i ett livsmedel

• Glass

helmec - Jag tror att vv är otroligt bra för dem som bara vill gå ner i vikt, men inte vill ta reda på vad som är bra att äta och vad som inte är är det. De funkar eftersom man äter ofta och mindre än man brukar. De strukturerar upp maten och är lätta att följa.
    VV bygger mycker på att du ska äta halva tallriken med grönt och ca 5 frunkter per dag. Då kommer gu upp i kcal mägnd, samt att många små smakgrejer är 0 points, men de innehåller fortfarande kalorier så som soja, ketchup och liknanade.
    Ett fel som viktväktarna gör är att de fokuserar för mycket på fett. Fett är den stora boven.

Om man vill veta eller redan vet en del om kost så kan man välja Rössner, Paulun eller kanske netdoktorn. Då kan man kombinera ihop bra mat själv som är bra och kommer troligen att gå ner i vikt.
    Äter man ofta, och bra mat så kommer man gå ner i vikt om man har ett kaloriunderskott. Om man dessutom rör på sig lite mer än vanligt så kommer man att få en jämnare förbränning också.

Hm.. Var detta något svar på det du undrade eller har jag babblat för mycket nu igen?

• Morbid Mistress

Glass

Det stämemr nog... är nog lite för beläst ändå för att svälja VV rakt igenom. Men även om man har läst på sälv är det ibland lätt att tvivla för att VV är ju rätt stora.

Svar på tråden Vem ska man tro på; Netdoktor eller viktväktarna? *förvirrad*