• soffe

Ditt bästa recept på matpaj.....

Söker efter recept på goda, inte allt för komplicerade matpajer???
    Gärna kycklingfyllning eller köttfärs...

//Soffe

• Svar på tråden Ditt bästa recept på matpaj.....
  • jordgubbssaft

Jag brukar göra en vanlig smördeg och platta ut i botten.
    Sen gör jag en köttfärsås som jag har köttfärs givetvis, grädde,tomatpure,champinjoner,lök,köttbuljong och lite andra kryddor.förgräddar pajskalet ca 10 min i ugn sedan häller jag över köttfärsåsen och skivar tomat och stör riven ost över!!
    den brukar alltid vara omtyckt!!

• Solaika

Jag brukar göra en vanlig smördegsbotten och steker köttfärs med den krydda man vill ha, jag gör gärna med taco-krydda. Sen kan man givetvis lägga till sånt som tex lök och tomater eller nåt, men jag gillar inte sånt. Sen gör jag äggstanning (ägg, mjölk och eventuellt lite krydda) som jag häller över. Strö över riven ost och så brukar jag göra nåt slags rutmönster över av smördeg som jag sparat från när jag tryckte ut degen i pajformen. Enkelt som 17 o jättegott..

• soffe

Tack för era svar.

Ngn som har ngn god paj med salami o ost???

//soffe

• Jannamia
    Tomat & salamipaj
    4-6 port
    Ugn 225°

Pajdeg:
    3 dl vetemjöl
    100 g smör el. margarin
    3 msk kallt vatten

Mät upp vetemjöl och matfett i en matberedare. Kör på högsta hastigheten en kort stund tills matfettet är finfördelat.
    Häll i vattnet, arbeta samman degen till en boll. Låt degen vila kallt, inlindad i plast 30 min. innan den bakas ut.

Fyllning:
    125 g dessertost, 4 sorters peppar
    1 dl mjölk
    1 dl crème fraiche
    3 ägg
    1 msk sweet chilisås
    ½ tsk salt
    1 ½ dl riven ost
    1 ask cocktailtomater, 250 g
    200 g skivad pepparsalami

Tryck eller kavla ut pajdegen så att den täcker en pajform, 22-24 cm i diam.
    Klä formen med degen och förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min.

Fyllning:
    Blanda dessertost, mjölk och crème fraiche till en jämn massa.
    Blanda i ägg, sweet chilisås och salt. Tillsätt osten.
    Häll aggstanningen i pajformen
    Halvera tomaterna. Lägg tomathalvor och salamiskivor på pajen.
  • Jannamia
    BACONPAJ Pajdeg: 3 dl vetemjöl eller 1½dl vetemjöl + 1½dl grahamsmjöl 125 g margarin 3 msk vatten Fyllning: 1 pkt bacon 2 vitlöksklyftor ½ gul lök 1/4 spansk peppar 1 kruka färsk basilika 3 dl riven lagrad ost, t ex grevé 3 ägg 3 dl grädde Pajdegen: 1. Mät upp mjölet i en skål. Lägg i kylskåpskallt matfett, skuret i bitar. Finfördela fettet med en gaffel eller fingertopparna till en smulig massa. 2. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. 3. Tryck ut den i en vid ugnsfast form så att den täcker hela botten och kanter. 4. Nagga bottnen och förgrädda i ca 10 minuteri 200 grader. Fyllning: 1. Skär baconet i tunna strimlor och knaperstek det. Lägg ner finhackade vitlöksklytor och gul lök och mycket fint skuren spansk peppar och låt alltsammans steka ca 2 minuter. 2. Fördela baconfräset på botten av pajskalet. Finhacka basilikan och lägg ovanpå. Fördela den rivna osten över. 3. Blanda ägg och grädde och häll över osten. 4. Grädda ca 50 minuter i 175 grader.
  • neoaliya

En helt underbar paj gör jag med kyckling, färska champ. (stekes), lägger detta i palskal och klickar över en gegga med kesella, turkiskyogurt, en hel bit kvibille gräddädel ost och mkt vitlök (eller efter smak) Mkt gegga ska det va in i ugn på 200 grader tills den fått fin färg.

• neoaliya

Paj degen jag gör : 4 dl mjöl, 150 gram smält smör,  1/2 tsk salt, 3 msk vatten. Super enkel och super god Den ska förgräddas i ca 10 min.

• Honey1982

Jag tycker om fyllning med fetaost, bladspenat, rödlök, soltorkade tomter och körsbärstomter. Arlaköket har ett bra pajdegsrecept med kesella och äggstanning gör jag på 3 ägg, 1½ dl mjölk, salt och peppar. Sen behöver man lite riven ost ovanpå.

• soffe

Jannamia;
    Har du ätit salamipajen??
    God?

//soffe

• tutim

Det här är världens godaste köttfärspaj eftersom fyllningen är underbar (=kaloririk) och degen inte är som en sån vanlig spröd fettig pajdeg utan lite mer "tuggbar".

Pajdeg;

50 gram smör
    4 dl mjöl
    1 1/2 dl mjölk
    2 tsk bakpulver

Fyllning:

500 gram köttfärs
    1/2 liter svamp
    lök, salt, peppar och andra kryddor efter smak.

Gör degen, platta ut i form (detta recept går faktiskt finfint i långpanna om man höftar lite extra på mängden), detsamma med köttfärsen.   

Tillaga köttfärsen som "vanligt" och häll den över pajdegen.

Blanda sedan 5 dl creme fraiche (minst!)
    4 msk majonnäs
    smaka ev. av med lite salt

Häll blandningen över pajen så den täcker all köttfärs jämt och toppa med riven ost.
    Gräddas i 200 grader i ca 20-30 minuter till allt ser lagom bakat ut. Servera med en grönsallad - gott

• Lilla Varg

Bästa pajfyllningen: Smula i fetaost, lägg i grovhackad spenat (fryst tinar du under kallvattenkranen om du har bråttom), på med äggstanning och in i ugnen. Hur lätt som helst, fast man får ju gilla spenat förstås... =)

• Jannamia
    Soffe:  Salamipajen är väl beprövad.  Den är jättegod!Skrattande
Svar på tråden Ditt bästa recept på matpaj.....