Ditt bästa recept på matpaj.....
Söker efter recept på goda, inte allt för komplicerade matpajer???
Gärna kycklingfyllning eller köttfärs...
//Soffe
Söker efter recept på goda, inte allt för komplicerade matpajer???
Gärna kycklingfyllning eller köttfärs...
//Soffe
Jag brukar göra en vanlig smördeg och platta ut i botten.
Sen gör jag en köttfärsås som jag har köttfärs givetvis, grädde,tomatpure,champinjoner,lök,köttbuljong och lite andra kryddor.förgräddar pajskalet ca 10 min i ugn sedan häller jag över köttfärsåsen och skivar tomat och stör riven ost över!!
den brukar alltid vara omtyckt!!
Den här är grymt god!! Jag byter ut hälften av matfettet i degen till 1 dl kesella, tycker det blir så flötigt annars...
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=420226
Jag brukar göra en vanlig smördegsbotten och steker köttfärs med den krydda man vill ha, jag gör gärna med taco-krydda. Sen kan man givetvis lägga till sånt som tex lök och tomater eller nåt, men jag gillar inte sånt. Sen gör jag äggstanning (ägg, mjölk och eventuellt lite krydda) som jag häller över. Strö över riven ost och så brukar jag göra nåt slags rutmönster över av smördeg som jag sparat från när jag tryckte ut degen i pajformen. Enkelt som 17 o jättegott..
Tack för era svar.
Ngn som har ngn god paj med salami o ost???
//soffe
En helt underbar paj gör jag med kyckling, färska champ. (stekes), lägger detta i palskal och klickar över en gegga med kesella, turkiskyogurt, en hel bit kvibille gräddädel ost och mkt vitlök (eller efter smak) Mkt gegga ska det va in i ugn på 200 grader tills den fått fin färg.
Paj degen jag gör : 4 dl mjöl, 150 gram smält smör, 1/2 tsk salt, 3 msk vatten. Super enkel och super god Den ska förgräddas i ca 10 min.
Jag tycker om fyllning med fetaost, bladspenat, rödlök, soltorkade tomter och körsbärstomter. Arlaköket har ett bra pajdegsrecept med kesella och äggstanning gör jag på 3 ägg, 1½ dl mjölk, salt och peppar. Sen behöver man lite riven ost ovanpå.
Jannamia;
Har du ätit salamipajen??
God?
//soffe
Det här är världens godaste köttfärspaj eftersom fyllningen är underbar (=kaloririk) och degen inte är som en sån vanlig spröd fettig pajdeg utan lite mer "tuggbar".
Pajdeg;
50 gram smör
4 dl mjöl
1 1/2 dl mjölk
2 tsk bakpulver
Fyllning:
500 gram köttfärs
1/2 liter svamp
lök, salt, peppar och andra kryddor efter smak.
Gör degen, platta ut i form (detta recept går faktiskt finfint i långpanna om man höftar lite extra på mängden), detsamma med köttfärsen.
Tillaga köttfärsen som "vanligt" och häll den över pajdegen.
Blanda sedan 5 dl creme fraiche (minst!)
4 msk majonnäs
smaka ev. av med lite salt
Häll blandningen över pajen så den täcker all köttfärs jämt och toppa med riven ost.
Gräddas i 200 grader i ca 20-30 minuter till allt ser lagom bakat ut. Servera med en grönsallad - gott
Bästa pajfyllningen: Smula i fetaost, lägg i grovhackad spenat (fryst tinar du under kallvattenkranen om du har bråttom), på med äggstanning och in i ugnen. Hur lätt som helst, fast man får ju gilla spenat förstås... =)