• Emster

När slutar de kissa på natten?

Vet inte riktigt var det här inlägget hör hemma men...

Snuttan är 14 månader och i det närmaste blöjfri på dagarna. Men hur gör man på nätterna? Hon sover ca 12 timmar, och vaknar och ylar några gånger per natt (förmodligen kissar hon väl då). Har försökt potta henne på natten men då vaknar hon på riktigt och börjar stöka jättelänge, så det känns verkligen inte så kul. Och jag förstår henne, att ligga i sin varma pyjamas, och sen bli uppsliten, avklädd, satt på en kall potta, påklädd och tillbakastoppad under filten är säkert ingen höjdare.

Nu tycker jag iofs inte att det är något problem att hon har blöja på natten,men jag har börjat fundera...jag kan ju INTE låta bli att kissa i tolv timmar! Så hur ska ett barn kunna det? När säger man att barnet är torrt på natten? Skulle inte jag själv kunna gå upp på toa skulle ju jag säkert kissa på mig vareviga natt... Hur tänker ni andra? Kan ett barn hålla sig från att kissa en hel natt? Kan ni?

• Svar på tråden När slutar de kissa på natten?
  • Mya1

Har ingen aning men jag puffar..
    Det var en bra fråga som man säkert kommer att
    få uppleva med sitt eget barn när det ska
    avvänjas..

• Morbid Mistress

Jag har iofs ett äldre barn (drygt 2) men vi tar upp henne på pottan innan vi går och lägger oss. Första gångerna vaknade hon och blev arg men det tog inte många dagar innan det blev rutin och nu vaknar hon inte ens alla gånger. Det gick dock att förklara för henne varför vi gjorde så då det var frivilligt från henne att ta bort nattblöjan. Visst händer det ändå att hon kissar i sängen ibland men jag räknar inte med att det ska försvinna ännu på ett par år. jag tror jag var omkr 10 år sista gången jag kissade i sängen på natten.

Ang mig själv så klarar jag mig normalt sett inte 12 timmar men jag går sällan upp på natten och kissar.

• kixan

Freja har precis nu börjat sova de flesta nätterna igenom utan att kissa. Hon lägger sig runt 20-21 och ibland är hon uppe kring 23 och kissar, sen sover hon till i alla fall 7 på morgonen innan hon kissar nästa gång. Hon är 16 månader.
    Jag kissar inte heller på nätterna. Och min 4-åring gör det inte heller, iaf inte som regel.

• Emster

Nä, det är väl sällan man ligger i sängen 12 timmar som vuxen...Men jag kissar alltid precis innan sovdags, och sen det första jag gör på morgonen. Och det blir ju max 8 timmar, så jag tycker det verkar så osannolikt att en liten skulle kunnaklara 12. De har ju så små kissblåsor!

• Emster

Så att vara torr på natten är alltså att barnet inte kissar i sängen MEN att det kissar i något kärl (potta, toa) någon gång på natten? Då låter det ju mycket mer vettigt och uppnåeligt måste jag säga! För Snuttan skulle nog mycket väl kunna kissa på natten om det inte var så jäkla bökigt att krångla av pyjamas och sånt. Hur gör ni med det rent praktiskt? Knäppa trehundra pyjamasknappar i halvdunkel är ingen höjdare tycker jag, speciellt inte när man själv är halvsovande.

• Morbid Mistress

Emster

Nattlinne alt tvådelad pyjamas

• Emster

Mmmm har försökt med både nattlinne och tvådelad faktiskt, men efter ca 30 minuter sitter tröjan/nattlinnet som en korv runt halsen på ungen. Hon snurrar och bökar så hysteriskt på nätterna... testade sovpåse med dragsnöre nertill, men då blev hon tokig för att hon inte kunde sparka med benen. FInns det någon bra modell som inte förvandlas till en boa?

Önskar det vore VARMT så hon kunde sova näck, det vore ju helt klart enklast!

• kixan

Freja sover oftast i bara tröja, det är smidigast så. Jag tycker att torr, det är man när man inte längre kissar ner sig, sen hur ofta man kissar är ju en helt annan sak. F har varit nattorr sen hon var 3-4 månader, men i början kunde hon ju kissa 3-4 ggr/natt.
    Alma (4-åringen) kissar innan hon går och lägger sig kring 20-21, sen brukar hon kliva upp vid 6-7-tiden och kissa, så hon kan ju hålla sig länge under natten, men då dricker hon inte så himla mycket på kvällen heller, 1 dl vatten/mjölk ungefär.

• Hallonpaj

Vi har problem med nattkissande här. Vet inte när det är dags att bli orolig?

• Suskiv

Jag kissar i vanliga fall inte på nätterna (nu gör jag det som gravid).

Treåringen kissar inte på nätterna. Sover 12 timmar och kissar sen på morgonen, hon blev natttorr vid 2½ års ålder och vi har aldrig nattkissat henne. Tvååringen kissar på småtimmarna, ibland hinner han vakna för morgonen innan han kissar och då är nattblöjan torr.

• sturen

våra har hållt sig hela natten(ca12 timmar) runt året (dryga året) och innan det så kissade vi dem i sömnen. De sov alltså inte vi

• Chaplin

Vår son kissade på nätterna fram till han var ca 2, hade blöja då.

Sedan dess har han varit torr på nätterna, han sover ca 12 timmar utan att vara uppe och kissa.

• Emster

Oj vilken blås-kapacitet vissa barn har! Men det handlar nog lite om vana också, vänjer man sig vid att kissa vissa tider så blir man ju nödig då. Jag relaterar ofta till mig själv också när jag funderar på vad Snuttan kan klara. Som att kissa på natten, eftersom inte jag klarar 12 timmar sträck så antar jag att inte hon kan det heller. Fast å andra sidan så klarar inte jag att inte äta på 13 timmar och det klarar ju hon! Jag tar alltid en liten nattmacka innan sängdags, så jag hade full förståelse för hennes nattvälling. Men nu har hon slutat äta på natten men inte jag!!

• Fru Längtan

Isak vaknar vid 2 tiden och vill kissa. Sen somnar han och sover tills 5-7 på morgonen om han inte är sjuk då.
    Han har inte blöja på natten, men vi har trainingpants på honom utifall det händer en olycka.

Vi har tvådelat. Slutade med helpyamas när han började gå upp och kissa på natten. Tröjan kan man stoppa in i byxorna.

• minimus

Jag tar inte min dotter upp för att kissa på natten än. Men jag tycker inte om kanpparna på morgonen heller. Hon hinnar ju kissa i bløjan innan jag hinnar öppna dem. Så jag har köpt en natlinne i str 104 (hon användar 74 annars) och satt en resor i nedre kant. Den ska inte vara tajt for att man skulle kunde gå , om man dra lite linnet upp. Benene ar inne i "påsan" om nattan.

• EveLiten86

Jag har också problem med att hinna få Hampus på pottan/vasken innan han hinner kissa. Jag funderar på att skaffa bedprotector och låta honom sova med bara underbyxor och tröja, då går det ju fortare att få av än att krångla med pyjamasknappar, blöjbyxa, snappi och vikblöja
    Vågar dock inte prova utan bedprotector, även om det antagligen skulle fungera finfint... Har försökt en gång, men det resulterade i att jag vaknade typ en gång i timmen och trodde att han var nödig. Bara för att när han faktiskt sen behövde kissa, så var jag så trött så jag vaknade inte. Han kissade ner sig och vi fick byta pyjamas och sängkläder

• Ragnar

Det har hänt att Ragnars blöja varit torr på morgonen. Första gången det hände var han bara 17 månader. Själv vaknar jag oftast alltid för att kissa på natten och har alltid gjort. Jag slutade visst med blöja på dagen innan jag blev 2 år men hade nattblöja tills jag var nästan 4. Så jag tror att det är väldigt olika.

Svar på tråden När slutar de kissa på natten?