• majyra

Vad är bäst att säga, då man INTE använder ordet negerboll?

Jag använder som sagt var inte heller ordet alltid- där folk kan "ta illa upp" eller man kan låta nedlåtande.
    Men hur kännetecknar man denna lilla "bakelse" med smör, kakao, havregryn och cocos på-för det är väl den bakelsen vi alla pratar om.
    Chokladboll sägs det ju (tex) att det kan heta. Fruktansvärt irreterande bara, då optimistiskt slagit upp kokboken för att leta efter receptet på "negerbollar"(då jag emellanåt glömt receptet). Jag letar på chokladbollar och hittar allt möjligt annat,(om möjligt goda bakverk med choklad) än just den klassiska negerbollen. Då försöker jag med "havreboll" då (som socialstyrelsen gick ut som "alternativ-ord" till just negerboll, ingen lycka där heller (ingenting i kokboken som heter havreboll-Lika bra det kanske, havreboll var inget bra förslag!). Okej, då försöker jag med kakaopaketet då (DÄR brukar ju receptet stå med), Oj, där står det visst chokladbollar ändå.
    Jag tror att det skulle underlätta om man kom på ett lämpligt alternativ, till dessa "smör-blandat med havregryn-kakao-socker"bollar. Har ni något?

• Svar på tråden Vad är bäst att säga, då man INTE använder ordet negerboll?
  • majyra

Men det är ju en sån där med fluffigt cocos i ju. Väldigt missvisande!

• Upptagen

Ska se vad det står i min kokbok! Vänta!

• Upptagen

chokladboll heter det i min kokbok! Och det är vad jag också brukar säga, cocosboll ibland. Sen finns det ju arraksbollar också! *mmm*

Om jag menar sån cocosboll så säger jag cocosboll med vitt mojs i! Då blir det inga missförstånd. Tror inte någon missförstår dig om du säger chokladboll heller, varför göra det svårare än vad det är?

• Dagge

Vartefter kokböcker/Sju sorters kakor etc. m.m. uppdateras (samt att vi köper de böckerna och inte har kvar de gamla) så kommer det nog fram ett nytt ord för bakverket.
    Ämnet är ju hett just nu (åtminstone här på FL-forumet).
    Chokladboll är det vissa som menar att det inte får heta pga vilseledande marknadsföring. Samma sak med kakaobollar. *suck*

Havreboll rullad i kokos eller pärlsocker funkar här hemma iaf.
    Men visst låter det väl godare med något av dessa tre alternativ än det gamla förlegade uttrycket?

• Dino78

Jag kallar det för Vintrig Hästskit som min farfar sa till mig när jag var liten.
    DET hittar man däremot INTE i en kokbok! Chokladbollar och kokosbolalr (för de kan ju vara rullade i kokos ist för pärlsocker) står det nog i mina böcker.

• Upptagen

kakaobollar då? Borde inte det fungera om chokladhalten inte är tillräcklig?

• giftgrodan

såhär ÄR det (iaf för mig)

chokladbollar: såna man gör av havregryn, kako, smör, etc. Kan rullas i pärlsocker eller kokos.

kokosbollar: såna där med vitt mojs

havrebollar: såna där som säljs, ungefär som chokladbollar utan kakao (och JÄTTEÄCKLIGA om ni frågar mig! :) )

• giftgrodan

och för övrigt är det väl rätt få bakverk som det är tillräckligt med choklad i för att de skulle få kallas choklad- om, om de såldes. Massa olika recept på chokladkakor t ex.

• majyra

Jag såg det där med "vintrig hästskit" Dino78, och jag tyckte faktiskt att det var rätt bra, Men det är klart, jag vet inte ändå, (kanske tappa smaklusten lite!)

Svar på tråden Vad är bäst att säga, då man INTE använder ordet negerboll?