Vad är bäst att säga, då man INTE använder ordet negerboll?
Jag använder som sagt var inte heller ordet alltid- där folk kan "ta illa upp" eller man kan låta nedlåtande.
Men hur kännetecknar man denna lilla "bakelse" med smör, kakao, havregryn och cocos på-för det är väl den bakelsen vi alla pratar om.
Chokladboll sägs det ju (tex) att det kan heta. Fruktansvärt irreterande bara, då optimistiskt slagit upp kokboken för att leta efter receptet på "negerbollar"(då jag emellanåt glömt receptet). Jag letar på chokladbollar och hittar allt möjligt annat,(om möjligt goda bakverk med choklad) än just den klassiska negerbollen. Då försöker jag med "havreboll" då (som socialstyrelsen gick ut som "alternativ-ord" till just negerboll, ingen lycka där heller (ingenting i kokboken som heter havreboll-Lika bra det kanske, havreboll var inget bra förslag!). Okej, då försöker jag med kakaopaketet då (DÄR brukar ju receptet stå med), Oj, där står det visst chokladbollar ändå.
Jag tror att det skulle underlätta om man kom på ett lämpligt alternativ, till dessa "smör-blandat med havregryn-kakao-socker"bollar. Har ni något?