• Boolli

Creutzfeldt-Jakobs sjukdom (CJD)...?

Har i dagarna fått veta att min farmor troligtvis kommer diagnostiseras med ovanstående sjukdom och jag känner mej helt borta. Jag har letat massa på nätet efter något forum med de som drabbats av samma/liknande men utan resultat.
    Det jag undrar är om det finns någon här som varit med om att en närstående drabbats hårt av en demenssjukdom, kanske t o m CJD? JAg känner att jag inte är förberedd för fem öre på vad som väntar. Förloppet har nämligen gått väldigt snabbt så att hon känner igen mej är ingen säkerhet..

Om nån har erfarenhet snälla dela med dej!

• Svar på tråden Creutzfeldt-Jakobs sjukdom (CJD)...?
  • Big eyes

Hur får man den sjukdomen?
    Jag har ingen erfarenhet, men är det inte ovanligt, eller är det inte det man får av nötkött?

• Anonym (linn)

Jag hittade detta:

Creutzfeldt?Jakobs sjukdom
    Wikipedia
    Hoppa till: navigering, sök
    Creutzfeldt?Jakobs sjukdom, CJD (av engelska ?Creutzfeldt-Jakob disease?), är en obotlig hjärnsjukdom som tillhör gruppen prionsjukdomar.

Det finns två varianter av CJD: en ärftlig samt en där patienten smittas efter att ha mottagit exempelvis hornhinnetransplantat och hypofyshormon som utvunnits från avlidna.

En ny variant av Creutzfeld?Jakobs sjukdom (vCJD) har kopplats till förtäring av BSE-smittat kött (chark-produkter från nötdjur), även om definitiva bevis fortfarande saknas.

Det viktigaste symptomet på CJD är demens. Andra psykiska symptom som depression, ångest och aggressivitet är vanliga. Man utvecklar balans- och talsvårigheter, ofrivilliga ryckningar, förlamning, känselstörningar, hallucinationer, klåda och smärtor. Grad och mängd av symptom avgörs av hur stor del av hjärnan som är skadad.

Inkubationstiden är i likhet med andra prionsjukdomar sannolikt lång. Sjukdomen förlöper kroniskt med successivt tilltagande neurologiska symptom och demens. Så småningom inträder koma och död.

• Boolli

Hej ni o tack!

Jo den är hemskt ovanlig. Läkaren som behandlar farmor har bara stött på ett liknande fall innan..
    Dom vet inte hur hon fått den. Troligtvis inte från något smittat kött utan snarare att det uppstått av sig själv på något vis. Men inget vet riktigt säkert, vilket kan vara smått jobbigt..

• Sivan01
    Boolli skrev 2007-01-12 22:48:50 följande:
    Har i dagarna fått veta att min farmor troligtvis kommer diagnostiseras med ovanstående sjukdom och jag känner mej helt borta. Jag har letat massa på nätet efter något forum med de som drabbats av samma/liknande men utan resultat.
    Det jag undrar är om det finns någon här som varit med om att en närstående drabbats hårt av en demenssjukdom, kanske t o m CJD? JAg känner att jag inte är förberedd för fem öre på vad som väntar. Förloppet har nämligen gått väldigt snabbt så att hon känner igen mej är ingen säkerhet..

Om nån har erfarenhet snälla dela med dej!

Hej Boolli, Jag har också letat efter någon som har drabbats av denna sjukdom alltså indirekt. Min mamma gick bort för 12 dagar sedan i CJD. Vore fantastiskt att få träffa en annan familj som har drabbats av denna hemska sjukdom. Jag har hittat via Facebook grupper som t.e.x CJD FAMILY MEN det är amerikaner och inte så close to home. Hoppas att du kan kontakta mig. Med vänlig hälsning Siv
Svar på tråden Creutzfeldt-Jakobs sjukdom (CJD)...?