• HeddaBigBum

    A-skattsedel, vad är det?

    Kan någon förklara vad en A-skattsedel är? Varför får man en sån? Vad innebär det?

  • Svar på tråden A-skattsedel, vad är det?
  • HeddaBigBum

    Jo, jag har varit inne där, men förstår inte riktigt vad det innebär.
    Kan någon förklara på "dum-svenska" vad det innebär om man fått en A-skattsedel utskickad.

  • MrM

    Den säger i princip hur mycket skatt din arbetsgivare skall dra från din lön. Vanligtvis får man en sådan om man beställt den från skatteverket. Har du nyligen bytt jobb?

    Mvh

  • barkar

    Hej

    A-skattsedel får du om din arbetsgivare inte hämtar uppgifter direkt från skattemyndigheten om vilken tabell du ska betala efter. Det kan t.ex vara att du är anställd av ett litet företag. Du skall lämna in din skattsedel till din arbetsgivare.

  • HeddaBigBum

    ok... Det är min man som fått en och han har varit anställd på samma ställe i 2½ år. Det är ett litet, ganska oorganiserat företag.
    Kan det betyda att min mans arbetsgivare inte betalar in rätt mängd skatt?

  • barkar

    hej igen
    Förmodligen betalar dom som dom ska. Min man är delägare i ett lite företag ( 3 pers) och dom använder inte data så dom får varje år A-skattsedel. Själv är jag anställd inom kommunen och dom hämtar alla uppgifter direkt från skattemyndigheten. Så om din man lämnar in skattsedeln så blir det nog inga problem.

  • MER82

    När man får en A-skattsedel får man det för att din arbetsgivare (den som betalar ut pengar till dig) drar felaktig skatt.
    Alla kommuner har ju en speciell % man betalar i skatt.
    Det är ju lite olika från kommun till kommun.
    Om de drar fel skatt på dina pengar får du en sådan hemskickad.
    Kontakta de du får pengar ifrån och be dem dra rätt %!
    Annars får du säkerligen restskatt...
    Så har det i alla fall varit för mig de år jag fått sådana hemskickade...
    Lycka till...

  • HeddaBigBum

    jo... han har fått restskatt 2 år i rad, så det är nog där problemet ligger!

  • sommartorpet

    Att man får en A-skattsedel har inget att göra med några felaktiga skatteinbetalningar eller fel gjorda skatteavdrag.
    Alla människor i Sverige har en a-skattsedel. Om man är anställd hos en arbetsgivare som lämnar uppgifter till skatteverket via dator (kontrolluppgifter, skattebetalningar) och hämtar uppgifter via dator (anställdas a-skattsedel) så skickas inte skattsedeln ut till den anställda. Om man som arbetsgivare lämnar ex kontrolluppgifterna på pappersblanketter så tolkar skatteverket det som att man inte hämtat in uppgifter om skattsedeln via datasystemet utan skickar hem skattsedel till de som är anställda i bolaget.
    Det är mindre än 10 år sedan detta infördes, innan dess skickades alltid skattsedeln ut till alla som arbetade.

Svar på tråden A-skattsedel, vad är det?