• Hotte

Har ni tips för borttag av urin i skor?

Min dotter har råkat kissa på sig och självklart var hon ute när det hände och det rann ner i hennes ena vintersko. Jag har försökt tvätta med diskmedel och vatten och det verkar som om doften försvunnit men så fort skon torkar luktar det så otroligt mycket igen. Har försökt 3 gånger nu och tar mer och mer diskmedel för varje gång, men misslyckas totalt.
    Är det någon som har något tips på hur man kan få bort doften? Försöka dölja den med parfym eller nåt?

• Svar på tråden Har ni tips för borttag av urin i skor?
  • malincha

Vad är det för typ av sko? Material? Många skor kan man köra i tvättmaskinen! Brukar jag göra tex med gympadojjor och sånt!

• Compuwiz

Det finns ett medel som heter "Pissoff" och säljs i välsorterade djuraffärer. Det är till för att tvätta bort kattkiss från mattor, möbler, skor etc. Har provat det på vår soffa och en matta. Tycker att doften försvann. Du kan ju prova det, vad jag minns så är det inget äckligt starkt medel utan helt ok att använda. Vet att det fungerar att få bort kasskiss-doften från vuxenskor i alla fall. Barnen har dock en större förmåga att blöta ner sina skor om och om igen men det är värt ett försök tycker jag.
    Lycka till.

• Egensinnig

Kattsand lär vara bra har jag hört. fyll skon med ren kattsand och låt stå ngt dygn. Det ska dra ut/dra till sig lukten.

Lycka till

• Hotte

Tack för tipsen!
    Jag tror inte det går tvätta skon i tvättmaskinen eftersom det är en riktig vinterkänga (bor i Norrland) men jag ska prova de andra alternativen. Stort tack!

• Cocarola

Det finns en spray som heter Febreze (finns i större dagligvaruhandlar) som neutraliserar doft (kattkiss, cigarettrök, matos, etc) i textilier.

Brukar använda den i tonåringarnas jympadojjor, och den funkar riktigt bra! Vid svåra fall kan man upprepa behandling med en dags mellanrum.

• magdalena 80

Har du prövat med tallsåpa? Vi använder det då nån av våra katter kissat nånstans o det tar faktiskt bort lukten

• NALLEB

Tvätta skorna i tvättmaskinen. Då blir de som nya igen.

Svar på tråden Har ni tips för borttag av urin i skor?