• Girl Happy

Blinier?

Jag har sett ett recept där blinier ingår. De är någon slags "botten" som man ska tillaga i ugn. Sedan lägger man creme fraiche och stenbitsrom på exempelvis. MEN var köper jag dessa blinier? Letat överallt nu känns det som och de flesta i mataffärerna har inte ens hört talas om det... Kanske någon här kan hjälpa mig???

• Svar på tråden Blinier?
  • Mumu

Blinier är helt enkelt plättar som man gör på bovetemjöl. Jag har aldrig sett att de går att köpa färdiga. Vänta så ska jag leta fram recept åt dig!

Bebis i magen igen!
  • Girl Happy

Aha, för i receptet stod det "köp frysta blinier och tillaga efter anvisning på förpackning"... Tack så jättemkt i förhand för recept =0)

• Norahsmamma

Kallas även boveteplättar, kan du göra själv?!

• Mumu
    http://www.recept.org/Blinier.html

Så ditt recept är väl en förlängning, att man gör nåt extra av blinierna. Annars brukar man servera dem som förrätt med creme fraiche, rödlök och rom. Jättegott!
    Bebis i magen igen!
  • PVeraB

Blinier är ryska pannkakor. De är med jäst i smeten å sen tror jag det är filmjölk i oxå (?)
    www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=1206&tlfo=0

jag hade nog gjort med vanligt vetemjöl, bovetemjöl smakar skunk :/

• MajaLarsson

finns ett recept i vår kokbok till exempel.. rysk rätt vill jag minnas!

• Girl Happy

Här är receptet jag hittat:

INGREDIENSER
    (6 portioner)

1 paket frysta blinier, ca 16-18 stycken
    1 1/2 dl crème fraiche
    150 g forellrom, löjrom eller pärlkaviar
    1 liten rödlök

Till garnering:
    Dill

SÅ GÖR DU
    1 Tillred blinierna enligt anvisning på förpackningen.
    2 Finhacka rödlöken. Fördela crème fraiche, rom och rödlök på blinierna. Garnera med fint hackad dill.
  • PVeraB

ho ho nu har du fått jättemånga svar ser jag. välj bara vilket recept som verkar lättast:)

• Mumu

Haha, ja det var ju bara det vanliga sättet att servera blinier, bara det att de räknar med att man kan få tag på färdiga ! Hur som helst, det är inte ett dugg svårt att göra egna blinier, och jag tycker absolut inte att bovetemjöl smakar skunk ...

Bebis i magen igen!
  • Girl Happy

Ja, fick massa recept. Man kanske kan göra dem själv innan och frysa in... Tyckte det lät så himla enkelt och snabbt bara att köpa frysta, färdiga...

Svar på tråden Blinier?