• majsalotta

Nu soffa och småbarn"

Vi väntar vårt första barn i Augusti (otroligt kul och spännande!). Nu börjar vår gamla, fula, stora och GRÖNA vardagsrumssoffa att rämna i tyget och det känns äntligen motiverat att köpa en ny!

Innan vi börjar titta för mycket på vad vi tycker är snygt tänkte jag höra med er som har/haft småbarn och råd och tips. Gissar att det är praktiskt med en avtagbar och tvättbar klädsel. Tex. IKEA hävdar att det är praktiskt med en vit soffa - för då bleks inte klädseln så mycket vid frekventa tvättar - men ärligt; hur skitig blir inte en vit soffa!? Lädersoffor nämns också som praktiska då det är lätt att torka bort smuts.

Vad har ni för erfarenheter och har ni några tips på färger och praktiska material?

• Svar på tråden Nu soffa och småbarn"
  • Crazy Baby

Vi köpte en ny soffa året innan dottern föddes.

Sambon ville då ha en skinnsoffa, jag vägrade! Jag "vann" och vi valde en brun tygsoffa! Gissa vem som borde ha "vunnit", inte jag! Nu är soffan visserligen 3 år och vi är inne på vårt andra kräkbarn, soffan är helt förstörd! Den ser rent ut sagt förjävlig ut! Den blir inte ren med kemtvätt eller vanlig hemtvätt så det blir att köpa en ny när barnen flyttat om ca 20 år eller nåt!

Om vi skulle köpa en ny soffa jut nu, så skulle jag lätt välja en skinnsoffa!

• mammatillpojkar

vi har en mocca soffa som vi köpte innan vi fick barn, hade aldrig köpt den om jag varit gravid, nu vill jag ha en skinnsoffa,, tycker att det är kanon smidigt, lätt att torka av!!!

• Marija79

Jag säger bara så här, köp en skinnsoffa eller behåll den gamla,tyg är pest närsmå barn finns med i bilden...

• KMJ

Jag köpte en mörkblå tyg soffa från ikea, det sämsta köp jag gjort. Alla fläckar syns jätte väl. Skinn är överlägser bäst. Vit kanske är väl ljust men ska du köpa en tyg soffa så kör på en ljusare färg och med tvättbar klädsel.

• Sötsugen

Har precis införskaffat en skinnsoffa! lätt att torka av till skillnad från en i tyg som vi hade innan. har ju ännu en rätt liten son men han kräks en hel del!
    Så vore jag du skulle jag definitivt satsa på en i skinn!

• jmmm

Tack gode gud för skinn soffor!!!!
    lillan kräks, brösten läcker o stor killen käkar frukaosten i soffan, behövs en tydligare förklaring?

• Tjohalia

Jag hade skaffat en i skinn. Vi har en blå tygsoffa nu (ej avtagbar klädsel) och den har fått en hel del fläckar sen dottern föddes... Vi resonerar som så att det är ingen idé att köpa ny soffa medans vi har småbarn så det sparar vi några år framåt...

Joline ska få en lillebror i februari
  • snuttetrasan

Funderade länge och väl innan vi köpte ny soffa. Jag ville så gärna ha i tyg! Men det blev skinnsoffa i alla fall och det har jag tusen ggr varit tacksam för! Vi låter inte barnen äta i soffan eller så, men nog blir de smutsiga! Massor med babykräk t.ex. Suveränt att bara torka av!

• Stora

Vi hade en Boss från EM. Förstår inte hur dum jag var - gravid men tänkte inte på att barn kladdar och framförallt kräks....vår var mörkgrå..oj så fin..men då jag ammade var den kosntant inkapslad med badlakan för att inte få bröstmjölk på eller kräks och hur kul är det? Det slutade allafall med att dottern fick magsjuka i våras och kräktes på den...lämnade dynorna till kemtvätt 500kr och det gick inte bort. Då tänkte jag det får bara eller brista och tog på skumtvätt fläckarna gick bort!!! Men det är inte kul att ha en soffa att vara så rädd om..
    Eftersom vi flyttade till större och ville ha en soffa till och EMs klädsel hade utgått så bytte vi med syrran så nu har vi en snarlik men det är Ikeas Ektorp men begie klädsel - har inte tvättat den än men min erfarenhet är att de blir väldigt skrynkliga då man tvättar. Men skulle jag välja en tygsoffa  -som jag ändå tycker är snyggast så skulle jag välja tvättbar vit klädsel för att slippa blekningen. Men praktiskt - skinn alla gånger. man slipper tjat om kladd och kan tex fika i soffan ibland något som vi inte gör med barnen för att vi är rädda för fläckar och det känns ju dumt.

• MCO

Säger oxå skinnsoffa. Vi köpte en ny soffa nu innan jul och vi valde skinn igen då vi har rvå småbarn och det är så lätt att dom kräker eller spiller något och då är skinn kanon, bara att torka...

• majsalotta

Oj, alla verkar vara rent rörande eniga! VI får väl lov att titta lite på skinnsoffor då, fast jag, som många av er, tycker att tygsoffor är klart snyggare och snönare. TACK för alla tips och råd!

Svar på tråden Nu soffa och småbarn"