Lhasa Apso
Är det någon som äger en Lhasa?
Jag har lite undringar över pälsvård..
Är det någon som äger en Lhasa?
Jag har lite undringar över pälsvård..
Ja, vi har en Lhasa Apso!
Vad undarar du? Kanske kan hjälpa.
Jo det är så här att vi har en kille som är 9 månader och hans päls har blivit jätte tovig.Vi måste antagligen klippa ner honom. Han blir ju jätte tovig när han är ute å busar i snön. Hur blir eran? Hinner ni hålla efter med borstning? Känns lite dumt att klippa nu mitt i vintern,men vi måste nog.
Kan det vara valppälsen som tovar sig så?
Vi fick vår hund i maj förra året, då var hon 3 år och hennes päls var jättetovig och ganska lång. Vi tog henne till en hundtrimmare som rakade ner henne helt. Sedan dess borstar jag henne varje eller varanann dag och hon har aldrig några tovor. Badar henne varannan vecka ungefär.
Jag hittade detta på en sida på nätet:
"Valpens päls är inga problem att sköta utan det är när hunden börjar bli ca 9 mån som problemen kan börja. Vid den åldern ska valpullen bort och den måste man dra ur. Lhasa apson fäller ju inte sin päls så därför måste man hjälpa den på traven för att få bort ullen. Gör man inte det så har man ganska säkert en en tjorvboll till hund. Under den "jobbiga" perioden underlättar det om man badar hunden ca 1ggr/vecka ibland oftare och går igenom pälsen. Detta är speciellt viktigt om du vill ha en hund till utställning. Ett bra schampo och balsam är a och o inom pälsvården tycker jag och säkert de flesta med mig."
Sanniis: Det förklarar ju saken. Tack för infon!
Måste ju erkänna att jag inte haft så mycket tid för att borsta honom sista månaden. (före och under jul)
Att sen sonen "gömmer" borsten gör ju inte saken bättre. HA ha
Försökte få tid hos en tjej i stan som trimmar, men hon har ej ringt tillbaka, så nu försöker vi klippa själva. Stackars hund! Han blir inte snygg... Å arg blir han när jag försöker reda ut tovorna.
Vi badar honom ca 2-3 ggr/månad (ibland oftare)
Vi har en Lhasa apso hane på dryga året. Vi klipper ner hans päls, är nu några cm lång, men tovar sig för fullt av allt regn å blåsten. Så här blir det borsta ungefär varannan dag, bad en gång i veckan. Han ska snart klippas ner helt igen = ) Klipper oxå själva med maskin.
Sozzy: Hur kort blir det när ni klippt ner? Vad har ni för maskin?
Ipomea: Såg inte förrens nu att du skrivit.. = ) Svarar så får vi se om du ser detta. Klipper vi ned honom med maskin blir det väldigt kort på kroppen, ett par mm bara, men nu sist klippte jag honom för hand och då var det ca 2-3 cm päls kvar.
Jag fick lov att klippa honom för 2 v sen för han började bli så aggressiv.. Han morrade å högg efter oss. klippte honnom själv med sax. Han blev faktiskt fin om man bortser från att det är lite hackigt. Han gillar INTE att bli klippt så vi har tagit lite i taget och han har fortfarande kvar tovor på bakbenen som han är lite surig över. Ska stoppa honnom i badkaret idag och ta resten. (det är bara när han är blöt i badet som jag får klippa honom)
Han blev som en ny hund när dom värsta tovorna kommit bort. Stackar! Han måste ha haft hemskat ont. Men oj så fort det totade ihopsig!! Hann ju inte mer än bestämma att vi skulle klippa ner honom så va han som en enda stor tova. Ha ha
Men nu ska vi se till att hålla efter lite bättre (spec när han är ute i snön)
Vi har en blandis åxå (Lhasa, Tibbe och Shih Tzu) Hon har en underbar päls som det räcker med att bada ca 2 ggr/månad. Hon AVSKYR att bli borstad, men hon får nga tovor alls fast hon är långhårig.
Det beror nog mkt på vad dom har för typ av päls kan jag tänka mej. Men usch vilket jobb det är med den långa pälsen. Tycker allt de är finare klippta oxå = )
Snacka om att han ser annorlunda ut!
En ny hund? frågar folk..
Haha. Du får lägga in före och efter bilder så vi får se ; )
Lägger in bilder nu! Kolla i mitt galleri
Meen så söt han blev! = ) Jättefina hundar bägge två. Hur gamla är dom? Såg att det är Bäse i magen... = ) Lycka till och hoppas ni mår bra!
Tiken blir 3 den 19 feb och hanen blir ett i april