• Anonym

Högt blodtryck, orkar inte mer!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till!
    Jag har precis fått citalopram mot depression och nu visar det sig att jag har fått högt blodtryck också!
    Kan inte fatta det! HAr alltid haft ett bra blodtryck innan.
    Alla man pratar med i min ålder(29) har ett bra blodtryck. Jag är jätte rädd. Jag hade ett blodtryck med ett undertryck på 90 övertrycket var rätt bra. Visserligen var jag jätte stirrig när det togs. Är jag ensam om att ha högt i min ålder?
    ORO och sömnlösa nätter!

• Svar på tråden Högt blodtryck, orkar inte mer!
  • Löööv

Varva ner lite och försök ta det lugnt. Lägg dig ner och läs. Håller tummarna på för att trycket lugnar ner sig för dig. Det kommer säkert gå bra vännen.

• gosh

Motionerar du?

Är du nervös så stiger blodtrycket

• Snirkel

Jag lovar att ditt förhöjda undertryck beror på att du oroar dig. Hur många gånger har du kollat trycket? För att det ska vara konstaterat högt måste det ha varit högt vid flera mätningar med flera veckors mellanrum.

När jag blev sjukskriven för depression så låg mittt undertryck och snurrade mellan 90 och 100. Efter ett tag (ett ganska långt tag... månader) hade det sjunkit till normalnivå. Så skit i det (lättare sagt än gjort) så går det säkert ner.

• Tina B

Mitt blodtryck har pendlat fram och tillbaka de senaste 10 åren (vad jag vet). Med andra ord sedan jag var 25 år. Det är just undertrycket som har legat på allt mellan 80 - 115. Det är först nu efter 10 år som jag för första gången har fått medicin för det. Så ta det lugnt! 90 är inte jätte högt och det kan ha varit tillfälligt. Jag tycker dock att du bör hålla det lite under uppsikt, gå och ta trycket kanske 2 ggr/år.

• Löööv

Jag tror TS är gravid....därför så oroad. Med all rätt MEN då är det också jätteviktigt att du försöker sluta oroa dig.

• Anonym

Hej

Nej jag är inte gravid som tur är för då hade jag varit ännu mer orolig.
    Jag tror att boven ligger lite i att jag lätta samlar på mig vatten. Varje morgon är kroppen fylld som en bassäng känns det som.

• KickStart

Blodtrycket stiger alltid vid stress. Att ha enstaka mätvärden med undertryck kring 90 är ingen fara men ett observandum.
    Gå till distriktsköterskan på din VC och be att få ta ett nytt tryck. Det är viktigt att du får vila minst 20 minuter innan trycket tas.

Har man upprepade värden med undertryck kring 90 och över trots vila så kan det bli fråga om medicinering. Men det är inget farligt i sig
    Det viktigaste är att få ned trycket och att stressen kring dig minskar.
    Lycka till och många kramar!!!

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

Och Nej du är inte ensam
    Jag har medicinerat för mitt höga BT sedan dottern föddes 96. Och då var jag 27 år gammal.

• Anonym

JAg är så rädd för medicinering av blodtrycket är det många jobbiga biverkaningar?
    Kan man ta blodtrycksmedicin vid nästa graviditet?

• KickStart
    Anonym skrev 2007-01-14 11:47:47 följande:
    JAg är så rädd för medicinering av blodtrycket är det många jobbiga biverkaningar?Kan man ta blodtrycksmedicin vid nästa graviditet?
    Nej du behöver inte oroa dig
    Det finns bra mediciner med lite/inga biverkningar. Jag äter Atacand och mår toppen av det.
    Tyvärr går inte det att äta under graviditet men då finns det andra bra mediciner att ta istället.
  • kjempejente

Se det som positivt att dem funnit att du har högt blodtryck, så man kan göra nått åt det!
    Man mår inte bra av ett högt tryck och det är då främst undertrycket.

Svar på tråden Högt blodtryck, orkar inte mer!