• Despinetta

Ska en alldeles ny ullmatta fälla fibrer?

Vi har köpt en ullmatta på IKEA, närmare bestämt den här:

www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=68037&langId=-11&categoryId=16057&chosenPartNumber=30039157

Vi la in den igår och nu när solen skiner ser jag fullt med små fibrer överallt, speciellt på golvet runt kanterna men även i andra rum. Man kan även krafsa ihop en liten hög på mattan med fingrarna. Är det ett överskott och kommer det att bli bättre efter ett tag, eller är det helt enkelt dålig kvalité? Det är ju trots allt en matta från IKEA...

• Svar på tråden Ska en alldeles ny ullmatta fälla fibrer?
  • mumlan1

Vi har en ullmatta som är köpt på en mattaffär för 5* priset du betalade och den fäller röda fibrer hela tiden. jag får för mig att det ska vara så...

• Despinetta

Tråkigt för er, men det känns ju också lite betryggande på något sätt! Att det kanske inte är dålig kvalité det handlar om alltså, utan att dom faktiskt uppför sig så!

• JsN

Alla ullmattor oavsett kvalitet och pris fäller när de är nya. dammsug, dammsug och dammsug. förr eller senare slutar den fälla!

*hälsosamt lat*
  • alvaereva

vi har också köpt en ullmatta på ikea och den fäller nått enormt också.. så jobbigt så att vi faktiskt funderar på att slänga ut den!

• Despinetta

JsN- Skönt att höra! Tur att man gillar att dammsuga...

alvaereva- Hur länge har ni haft er matta?

• alvaereva

despinetta:
    vi har haft vår matta i ett halvår ungefär..

• Despinetta

alvareva, ok! Då gjorde vi nog rätt val som rullade ihop mattan och går tillbaka med den till IKEA i morgon!

Vi får hitta en annan mysig matta som lekmatta åt Hedvig istället. Det som var så bra med den här är att den ju är ganska tjock och hård så den ligger som ett extra golv istället för att halka omkring och vika upp sig och så.

• waersta

På vårat IKEA så står det att mattorna SKA ludda..

• ninan

Mattorna luddar enormt i några veckor! Vi köpte oxå en ullmatta för att dottern skulle leka där och hon hade ansiktet fullt med ludd mest hela tiden, men när jag frågade på IKEA så fick jag veta att man ska dammsuga ofta och mothårs och den slutade faktiskt ludda efter ca 3 veckor! Så det är tydligen som det ska, nu är den helt okej!

• Despinetta

Ok! Tack för era svar! Vi bestämde oss ändå för att lämna tillbaka den, så det är nu gjort. Kanske borde kollat lite noggrannare efter info, men jag hade redan bestämt mig för mattan så jag knallade bara in och köpte den. Nu vet man ju!

Svar på tråden Ska en alldeles ny ullmatta fälla fibrer?