• MissBeccis

Enkla recept för en roligare vardag!

Nu är jag trött på köttbullar och makaroner och liknande rätter! Vill ha tips på enkel men god mat, gärna få ingredienser. Vad gör ni för mat en vanlig vardag?

Stolt mamma till Alicia, född 060623 ~ www.missbeccis.se
  • Svar på tråden Enkla recept för en roligare vardag!
  • Barbasnygg

kycklingfilé (kryddad med allroundkrydda och stekt..)med creme fraiche (currykryddad) och basmatiris..

• Barbasnygg

pastagratäng? bacon, matlagningsgrädde, paprika, lök, riven ost?

• MissBeccis

Vill gärna ha hela recept, med mängd, ugnsvärme, tid etc...

Stolt mamma till Alicia, född 060623 ~ www.missbeccis.se
  • Barbasnygg

jag är dålig på sånt..men 225 grader i 25-30 minuter kanske? så det kokar en stund. Gå på feelingen..

• rasajj

Nagra saker som var familj (aven barnen) gillar.

Spanskt ris.

4 dl okokt ris

tva burkar med krossade tomater, avrunna med vatskan sparad.

en hackad lok

en burk majs

500g kottfars. (kan lagas utan for vegtetarisk variant, eller som sidaratt)

3 dl riven ost

tacokrydda (en pase)

Stek kottfarsen och hall av ev. fett, lagg i skal pa sidan av.
    Stek loken tills den ar "genomskinlig", lagg i riset och tacokryddan och majsen. Spad med tomatjuicen och vatten (8-9 dl vatska tillsammans)

Nar allt ar omrort, lagg i tomatkrosset och skjud under lock tills riset ar mjukt och vatskan ar absorberad. Lagg over riven ost, lock och lat osten smalta.

Kyckling enchiladas

3-4 kokta kycklingbrost

1 kycklingbuljongtarning

1 msk mjol

2-3 dl vatten

1,5 dl creme fraishe eller graddfil

en eller tva hot peppers, hackade

1 msk tacokrydda eller enchilada krydda.

6-8 tortilla (majs eller mjol, mjuka)

4-6 dl riven ost

Skar kycklingbrosten i sma bitar, mindre ar battre..

koka upp vattnet och buljongtarningen, ror i mjolet och lat tjockna. Blanda den tjocka buljongen med graddfilen till en sas.
    Blanda i hot peppers och krydda. blanda i hackad kyckling.

Lagg en klick av roran i tortilla och rulla ihop, lagg rullen i ugnsaker smorad form, fortsatt tills formen ar full. Hall over resterande smet, toppa med riven ost.

in i 400 gradig ugn i 10-15 minuter, sa osten smalter och blir gyllenbrun.
    Servera med gron sallad.

hoppas ni ocksa gillar dessa recept!

• Drakugglan

Skär revor i en falukorv. Varva med lök och ostbitar. Ös på en med en eller två burkar krossade tomater. I 200 grader 20 minuter. Servera med potatis.

Stek bacon, släng i champinjoner och paprika. I med en burk Creme Fraiche och lite mjölk för att göra det simmigare. Servera med pasta.

Polarmackor med tacosalsa på. På med skinka, tonfisk, lök, oliver eller vad man nu vill ha. In i ugnen. Voila! Minipizzor!!

Piffa upp vita bönor genom att lägga i steka lite strimlad rödlök och en tesked Sambal oelek i.

Wokrätter är enkelt. Ris eller nudlar till.
    Kyckling, fläsk eller biff i strimlor. Släng i allsköns grönsaker eller köp färdigfrysta wokgrönsaker. Det finns massor med olika kryddblandningar, såser på flaska (HoiSin, ostronsås m.m.) eller påsar med färdiga såser att smaksätta med.

För tomatälskare:
    Stek upp bacon. Häll i en burk krossade tomater, 2 msk tomatpure, 4 msk ketchup, 1 tsk kreolkrydda. Rör ihop och knäck sedan i 4 ägg som får "koka" i tomatröran under lock i ca 5 minuter. Räcka ut tungan

Smaklig spis!!

• Barbasnygg

jösses, jag tror jag hungrar ihjäl..

• Grädde

Renskav.

(Steks frusen)
    Recept står på förpackningen.

Potatis till och så lingonsylt!!

Sallad: riven vitkål och lingonsylt som man blandar....mmm

Svingott och enkelt!

• Grädde

Olika soppor är också enkla att laga och man kan värma och äta dem länge efteråt!

Soppor är underskattade verkligen. Jag tänker som bara vanlig hederlig älgfärssoppa, finns det nåt godare med färskt bröd till??

• Barbasnygg

Jag vet inte Grädde..gör det det? har aldrig smakat älgfärssoppa, men det låter gott. Vad är däri förutom älgfärs?

• Twentyfourhours

Om man e riktigt trött och vill få en snabb lunch eller middag så brukar jag köpa en kelda sås som heter tomatsås o creme fresh,ha sedan i frästa champinjoner o eventuellt lite skinkbitar i,koka bredpasta till. =)

• buffybus

kassler på risbädd...

lägg kassler i ugnsform..sedan varva med purjolök o ris..eller fler grönsaker det bestämmer man själv...sedan ska en sås på det.. som typ e gjord på chilisås (liknar ketchup) och lite grädde eller creme fraische...och krydda typ...och sen in i ugn på kanske ca 200gr..och i slutet när det är 10min kvar så kan man ju lägga på ost..
    bara känn med gaffel så riset känns bra o kasslern lagom mjuk..

stekt kycklingfilé som man kan snitta in lite i mitten o lägga mozzarella ost och linda om med bacon...sen steka så det får färg o krydda...och sedan in i ugn med nån sås som man bara vispar ihop..och koka ris till...mums.. så kan man ju ha sallad till

fyllda franskbröd... gör en köttfärs precis som vanligt o delar franskböden på längden o tar ut innehållet o fyller i med köttfärsen..sedan ost på det o in i ugn kanske 10min en kvart..på kanske 200 gr typ...

• mrs holiday

Slår också ett slag för soppa, det är så himla enkelt, gott och billigt! Jag brukar göra köttfärssoppa med överbliven färdig köttfärs/sås (sparar rester i frysen, det räcker med en liten burk eller så till soppan), kokar lite strimlad vitkål och strimlad gul lök mjuk i buljongvatten, ev morötter också (smaka så grönsakerna är lagom mjuka), har i pasta i någon form och på slutet köttfärsen så den blir varm. Kryddar med t ex tacokrydda, tomatpuré, paprikakrydda och vanlig svartpeppar. Extra gott om man ansträngt sig och bakat bröd till också!

En annan snabbmatsfavorit hemma är tomatpulversås+matlagningsgrädde+ett par burkar tonfisk som värms ihop och serveras med pasta. Snabbt, enkelt och billigt!

• Drakugglan

Strimla kassler lägg i ugnssäker form. Täck med kokt ris och brocolibuketter. Ta en påse med sparrissoppa och minska mjölkmängden med 1-2 dl och häll över. Strö över ost och gratinera i ugn (200grader).

Stek köttfärs. Blanda den färdiglagade köttfärsen med ris, salt, peppar och soja. Fyll pitabröd med blandningen och servera med krispig grönsallad.

Jag brukar köpa såna där glasburkar med färdig tomatsås. Bara att steka upp köttfärs och bara om man vill slå på stort kan man hacka och skära lök, paprika, oliver eller vad man nu vill ha och slänga i. Om man tycker man äter pasta ofta kan man variera formerna; spagetti, makaroner, rattar, skruvar, snäckor, penne....

Svar på tråden Enkla recept för en roligare vardag!