• hejentjej

dag eller kvällsarbete?

vad mår ni bäst av? det borde ju vara bäst för hälsan att vila efter jobbet (om man jobbar dag) än att vila innan jobbet om man jobbar kväll?

• Svar på tråden dag eller kvällsarbete?
  • Prisssan

Jag jobbar både dag o kväll. Jag mår bra av att ha det så varierat. Ena veckan trivs jag bäst m kvällsturerna o andra veckan älskar jag dagturerna.

• giftgrodan

jag gillar att ha lite blandat dag och kväll. Jag avskyr att behöva gå upp tidigt på morgnarna, men det är också skönt att komma hem tidigt och vara klar med arbetet den dagen.

• hejentjej

jag jobbar kväll men ska byta till dag, vill se hur folk har det vad som är fördel med dag jobb (jobba ca 8-16 tex) än kväll 15-22 tex) som nu så gör man ju allt man ska hinna innan, handla, träffa, ringa, motionera etc, å då blir man trött innan jobbet, känns som de är bättre att göra allt sånnt efter jobbet så man kan lägga sin "första enrgi" på jobbet

• hejentjej

som nu så är min dygnsrytm förstört och de känns inte hälsosamt att lägga sej vid 02 på natten och upp vid 10 på dagen... måste väll va bättre att gå upp vid 7 och lägga sig vid 23-24 tiden?

• Lilla Mumintrollet

girllady : "dag eller kvällsarbete?"

Jag har haft arbeten där jag bara har jobbat dag och där jag har jobbat dag/kväll/natt och helger.

Och nu senast jobbade jag mycket kvällar/några nätter och varannan helg tex på vardgarna 14-21, 14.30-21.30, 15.30-22.15 eller 22.00-08.00 och helgerna 07.45-17.45, 10.00-21.00 eller 12.15-22.15 och varannan helg. Jag tyckte det var såååååååå tråkigt att jobba kväll och helger.

Nu jobbar jag dagtid med "lite" skift (jobbar på en förskola) och är ledig alla helger och kvällar och trivs kanonbra. Skulle aldrig byta tillbaka till kvällar, helger och nätter...om jag inte måste.

• Lilla Mumintrollet

girllady: Visst hinner man "mycket" då man börjar tex 15.00-22.00. Men, då jobbar man då dom andra i familjen är hemma och ledig. Och sent kommer man i säng om man slutar 22.00...man måste ju varva ner. Fördelen om man nu jobbar helg är att man är ledig nångon dag i vekcan...men det är inte värt att jobba helg för dessa dagar...inte för mig i alla fall. Jag mår mycket bättre av att jobba dagtid.

Har du hittat dig ett dagtids jobb?

• joviti

Jag jobbar tvåskift 6-14 och 14-22. Mår pyton när jag jobbar em för jag har så svårt att varva ner och somna sen måste jag ändå upp halsju eftersom barnen ska till skolan. Förmiddagsskiftet är kanon tycker jag, är jag trött på kvällen kan jag gå och lägga mig tidigare och få de timmars sömn jag behöver, samt att man har hela eftermiddan och kvällen ledig.

• blondtjej

Har alltid jobbat varierat, allt mellan 6 och 22. Då trodde jag att det skulle vara värsta lyxen att jobba 10-18. Det gör jag nu och jag saknar mina varierade tider +att man tjänar sååå mycket mer om man jobbar lite kväll och helg inom handeln!

Svar på tråden dag eller kvällsarbete?