• Julia o Zacks mamma

Tips på hur man får en 8-veckors att sova i spjälsäng önskas! :-)

Hej alla kloka mammor (&pappor!)
    Behöver Er hjälp!

Min lilla tös har typ alltid fått sova med oss i sängen. jag har antingen legat & ammat eller suttit o sen lagt ner henne försiktigt o hon har då somnat!
    Men nu börjar det bli trångt i sängen o jag sover dåligt om nätterna! Hon vaknar ju bara 1 gång/natt & vill ha mat men jag kan vakna flera ggr...

Igår ammade jag henne brevid spjälsängen, hon somnade i mina armar men vaknade när jag la ner henne.... Sen försökte jag vyssa henne i sängen (Vyssanlull fötter) & hon sov typ 5min i 2 omgångar men vaknade o va klarvaken! Efter typ 1h "tröttnade" hon & började skrika så då "gav jag upp" (tolka mig rätt ) Så jag la henne i sängen o hon snuttade på bröstet typ 3 min & somnade direkt! Suck! Visst jag kunde väl provat med att lyfta över henne igen men klockan blev för mycket o vi orkade inte!

Det roliga e när jag ammat henne på nätterna så har jag lyft över henne flera gånger & hon har då sovit som en stock till morgonen så hon sover ju oxå bättre då!

Behöver tips, råd & de här fina mamma-knepen!

Hur gör ni på eftermiddagarna/kvällarna?! Julia sover ju lite "som hon vill" fortfarande! Jag har provat med att hålla henne mer vaken på eftermiddagen/kvällen men då e hon oftast övertrött när hon ska läggas o då blir allt ännu knepigare!
    *oj va rörigt o luddigt det blev men, men*

hoppas på lite tips, berätta gärna om era rutiner oxå!

Kram på Er alla! (O tack på förhand! )

• Svar på tråden Tips på hur man får en 8-veckors att sova i spjälsäng önskas! :-)
  • Sarafia

För att Emelie INTE ska vakna när man lägger henne i spjälsängen brukar jag lägga en filt runt henne när hon håller på att somna i famnen. Eftersom filten "följer med ner i sängen" vaknar hon inte lika lätt då hon läggs mot de kalla lakanen. Filten hjälper också till att "hålla ihop" lite så det kanske känns lite tryggare. Dessutom har jag försökt att få det riktigt mysigt i spjälsängen genom att göra det lite trångt och ombonad. Ett traditionellt knep är ju att "bygga ett bo" åt sin bebis.

Emelie sov inte så bra i sin säng de första veckorna utan ville helst sova hos oss. Men nu sover hon alltid i sin egen säng (3 månader). Jag är som du nämligen - vaknar ganska lätt på nätterna.

Försök att lägga din dotter i spjälsängen även när hon sover på dagarna.

Använder hon napp? Det kan vara lugnande bara att få snutta på något. Även om det inte är ditt bröst...

Det är de tips jag kan dela med mig av - hoppas några av dem kan vara till hjälp!

• Stiina

Vi har tagit bort ena sidan på spjälsängen och ställt den mot min säng. Det blev samma höjd på sängarna och nu är det mycket lättare att söva henne utan bröstet. Min tös var dock som din i den åldern, hon började sova i sin säng vid tre - fyra månader tror jag. Ett annat tips är att värma upp sängen innan med en vetepåse eller varmvattenflaska.

• Jemia

Ett bra råd som jag fick av min bvc är att lägga henne i spjälsängen innan hon somnat så hon får somna själv i sängen. När hon somnar hos dej och sedan vaknar till och är någon annanstans så kan dom ju bli ledsna.

• cajo

Hej
    Vi brukade värma sängen med en vetekudde innan så att den var varm och go då vi la ner honom. Ammade honom till söms först.
    Catrin

• MHN

Så ombonat som möjligt. Har Elise i korg och babynest fortfarande, med napp brevid att lätt stoppa in om det behövs, snart växer hon ur.

Man kan ju ha badlakan som man gör ombonat med i spjälsängen. Jag lägger henne i korgen när hon ammat klart på natten, oftast somnar hon direkt, annars ligger hon och har massa ljud för sig, ibland gnäller hon till, sen somnar hon. Hon sover inte lika bra däri på dagarna. Men glad att hon sover nattetid. Får se hur det går när det blir dags för spjälsängen.

• Eja

min lilla är 2 månader, somnade alltid vid bröstet tidigare, men när jag blev tvungen att sluta amma så fick jag komma på något annat. Från början lade jag mig bredvid henne i min säng med nappen i hennes mun och snussetrasan mot kinden och så låg jag hóch höll om henne tills hon somnade, brukade gå ganska fort. Nu mera kan jag oftast lägga henne i vaggan på samma sätt och bara sitta bredvid henne och "hålla lite i nappen"

kram och lycka till!

• Julia o Zacks mamma

Tusen tack för alla svar!
    Ni e guld värda alla mammor!
    I helgen ska det "övas" på riktigt!

Kram på Er & trevlig helg!

Catja & Julia

• Vilmagbg

Mitt tips är att börja öva så smått på dagtid när hon ska sova någon av sina lurar.
    Då är man som förälder kanske mer utvilad och har mer tålamod om det skulle ta en stund.
    Klappa,buffa eller smek henne på ryggen/ magen/rumpan (Max ligger på sidan) tills hon är avslappnad. Försök gå där i från innan hon har somnat in helt så kommmer hon att lära sig att somna in själv så småning om.

• Mumu

Som svar på din andra fråga, om hur man gör på eftermiddagar/kvällar, så kan jag berätta att jag läst att man inte kan börja styra barnens dygnsrytm förrän de är runt fem månader. Alltså spelar det ingen roll ännu om du försöker hålla ditt barn vaken på kvällarna, för det sover inte bättre på nätterna för det.

Abbe är tre och en halv månad och på honom stämmer det. Han blir fortfarande bara övertrött om man försöker hålla honom vaken, och han sover lika som annars om han får sova en stund även på kvällen. De dagar som han sovit bra brukar han nästan sova bättre istället.

• Cybermum

håller med, bädda in den lilla, med exempelvis en filt rullad om kring..
    Prova även ge en speciell nalle, att somna själv och lägg ner en tröja som luktar mamma, kan ju funka...

Svar på tråden Tips på hur man får en 8-veckors att sova i spjälsäng önskas! :-)