"Min sambo älskade också motorvägar och ville sällan köra i laglig hastighet, en vacker dag körde han i 100 km/h i glashalt väglag, 90 väg. vi voltade med bilen..."
Just det, GLASHALT. En sak att köra fort på bra väg i bra väglag, men när vädret inte tillåter det kan man få böter/indraget körkort även om man kör UNDER hastighetsgränsen och orsaker en olycka. Inte för fortkörning, men för vårdslöshet i trafik. Bara annat namn på boten.
Jag har haft min lapp i över 15 år, och visst gör jag fortfarande dumheter. Man blir aldrig fulllärd, och misstag kan hända den bästa.
Den som påstår sig vara fulllärd inom ett yrke, hobby eller annat erkänner bara sin dumhet, omognad och okunskap. Även den bästa kan lära mer, ofta till och med från nybörjare som kanske är duktigare på ett smalt område. Ta tex en som kört i 40 år, men aldrig med släp, automatlåda, bakhjulsdrift, framhjulsdrift, 4WD, friktionsdäck eller liknande. Den som kört i bara några år, men mycket med just den typen kan lära 40-taggaren en hel del. Under förutsättningen att 40-taggaren kan erkänna och acceptera att ungsudden faktiskt är duktigare på just den biten. Och det hör tyvärr inte till vanligheterna. Det underlättar även om ungsudden kan vara ödmjuk tillbaka och acceptera att 40-taggaren har mycket att lära ut tillbaka i ämnets övriga 95% av nyttig kunskap.