• tvillingmamma70

Ni som precis har fått körkort - har ni fortfarande svårt för vissa saker i körningen?

Har uppkörning om ett par dagar och är självklart nervös. Tror att jag kan att klara det men känner mig osäker och nervös inför att köra sedan efteråt. Gör fortfarande tabbar som att placera mig fel, strular till det med dragläget, kör både på trafikskola och privat, tycker det är svårt att ställa om sig...

Skriv gärna om hur ni har känt/haft det!

• Svar på tråden Ni som precis har fått körkort - har ni fortfarande svårt för vissa saker i körningen?
  • Ida2

O ja!! Jag gör fel hela tiden... Har haft körkort i 8 år...

På min uppkörning backade jag på ett staket men det märktes inte så jag fick körkortet ändå.

(ska bara tillägga att jag kör väldigt väldigt försiktigt när jag kör...)

Mamma till Edvin
  • NoAngel

Jag har haft körkort i 10 år, men när jag nyss fått det hade jag bla lite svårt för att fickparkera så det övade jag på lite i smyg på ställen där det var lite trafik!

Man nog oftast inte en fullfjädrad bilist när man nyss har fått körkort, det är väl därför man har sk provkort (eller vad heter det?)första två åren!

• mysan87

Jag fick körkort den 14:e februari förra året! gjorde precis som du lite småfel innan uppkörningen och gör det än idag, jag tror aldrig att man blir en fulländad chaufför men man blir bättre med tiden! en vecka efter uppkörningen så körde jag in i en stor sten på en parkering! hur kan man missa en sån?

• sherlock

Har haft körkort i 2 år och gör bort mig ganska ofta i traffiken. Har inte en naturlig läggning för bilar och kör enbart för att det är enklast att at sig till jobbet osv.

Unddviker motorvägar om jag kan och kan inte back in i en parkeringsplats fast det gick på själva uppkörningen.

Körde in i en pelare utanför matbutiken och fick en rejäl buckla Säkrast för andra bilförare om jag håller mig hemma.

• tvillingmamma70

Tack för att ni delar med er! Känns bra att höra då jag inte känner mig färdig och i bland inte känner att jag kan lite på mig själv. Har inte heller en naturlig läggning för att köra bil... Har tagit nästan 50 lektioner men någon gång måste man ju bli färdig för att köra upp.

Skriv gärna mer!

• Mia83

För mig släppte mycket med bilkörningen när jag tog kortet, vilket var för ett par månader sen. När jag körde med läraren på slutet gjorde jag massor med tabbar och kunde aldrig bli riktigt 100 på att parkera.
    Nu efteråt går det mycket bättre. Det händer väl att jag får böka en stund när jag ska parkera, men jag hamnar alltid rätt till slut.
    När man har kortet sitter det ingen i bilen och bedömer en, man får helt enkelt lita på sig själv - vilket ofta gör att man blir bättre.
    Ska jag vara ärlig så har jag nog börjat slarva lite med en del saker, som placering t ex. Jag ser alltid till att placera mig så att jag visar vart jag ska, men är inte lika nitisk som läraren var. Han var inte nöjd förän jag nästan skrapade i kanten.
    Lycka till med uppkörningen!

• Civilingenjören

Jag har kört ganska mycket eftersom sambon inte gillar att köra bil direkt (tog körkort för 2 år sen).

Jag ÄLSKAR motorvägar (de borde höja till 140km/h på dem). Visst gör man småfel ibland. Häromdagen så gick jag in lite tajt framför en bil på en 90-väg med staket i mitten (vad ska man göra när de bara har 90 på vägen och man ligger i 130..?).

Lycka till med bilkörningen!

• ja88

"Jag ÄLSKAR motorvägar (de borde höja till 140km/h på dem). Visst gör man småfel ibland. Häromdagen så gick jag in lite tajt framför en bil på en 90-väg med staket i mitten (vad ska man göra när de bara har 90 på vägen och man ligger i 130..?)."

Så charmigt. Hoppas du inte drar med dig någon annan den dagen du kraschar och får skrapas upp från asfalten.

• Jessica C S

Ja, civilingenjören, hoppas det inte är mig och mina barn du drar med dig när du krockar......

• mysan87

Civilingenjören: Min sambo älskade också motorvägar och ville sällan köra i laglig hastighet, en vacker dag körde han i 100 km/h i glashalt väglag, 90 väg.
    vi voltade med bilen och jag, min vän och han fick åka ambulans till sjukhuset. Han tyckte också att alla vägar borde ha högre hastighetsgräns. För världens bästa chaufför kan väl inte åka av vägen?? Jag säger som dom andra här! hoppas det inte är mig du drar med dig den dagen du kraschar!

• Isfjord

"Min sambo älskade också motorvägar och ville sällan köra i laglig hastighet, en vacker dag körde han i 100 km/h i glashalt väglag, 90 väg. vi voltade med bilen..."

Just det, GLASHALT. En sak att köra fort på bra väg i bra väglag, men när vädret inte tillåter det kan man få böter/indraget körkort även om man kör UNDER hastighetsgränsen och orsaker en olycka. Inte för fortkörning, men för vårdslöshet i trafik. Bara annat namn på boten.

Jag har haft min lapp i över 15 år, och visst gör jag fortfarande dumheter. Man blir aldrig fulllärd, och misstag kan hända den bästa.
    Den som påstår sig vara fulllärd inom ett yrke, hobby eller annat erkänner bara sin dumhet, omognad och okunskap. Även den bästa kan lära mer, ofta till och med från nybörjare som kanske är duktigare på ett smalt område. Ta tex en som kört i 40 år, men aldrig med släp, automatlåda, bakhjulsdrift, framhjulsdrift, 4WD, friktionsdäck eller liknande. Den som kört i bara några år, men mycket med just den typen kan lära 40-taggaren en hel del. Under förutsättningen att 40-taggaren kan erkänna och acceptera att ungsudden faktiskt är duktigare på just den biten. Och det hör tyvärr inte till vanligheterna. Det underlättar även om ungsudden kan vara ödmjuk tillbaka och acceptera att 40-taggaren har mycket att lära ut tillbaka i ämnets övriga 95% av nyttig kunskap.

Svar på tråden Ni som precis har fått körkort - har ni fortfarande svårt för vissa saker i körningen?