• Sopheia

Göra egen bärsjal?

Hej alla sjalexperter!

Funderar lite på det här med sjal..vi har ö BF23/1, och har önskat oss en BBactive i julklapp (å det kommer vi nog att få av min mamma) för den verkar bra tycker både jag och sambon. Men sen har jag blivit mer och mer sugen på att prova med sjal oxå.
    Jag vet ju med mig att sambon inte skulle ha nån sjal, så det får ju bli bägge och, och då känns de minsst 500 kr man får lägga ut lite saftigt.
    Kan man inte sy själv? Det är ju "bara" ett fyrkantigt tygstycke....
    Finns det några speciella krav på tyget?
    Tips?

• Svar på tråden Göra egen bärsjal?
  • Tygtiiger

puffpuff för jag vill oxå veta!

www.barabarn.se har iallafall hela sin bruksanvisning för hur man knyter på sin hemsida, där finns deras mått.

det ska väl vara nåt som inte glider, men det finns ju bärsjalar i trikå också - ??

Indisk bomull i lite stadigare sort?

• Sopheia

Hmm...ja kanske det.
    Fast indisk bomull är ju rätt tjockt, blir det inte svårknutet då?
    Läste lite på länken du skickade, och de har ju guatemalska bomullstyger. Har bott där i ett halvår, och de användje ju mer eller mindre vilket tyg som helst till rebozo....dessutom kostade de där jättevackra tygerna som de visar på bilden ingenting nästan på plats...skulle ha köpt en då!

• Tygtiiger

Tror du IKEA:s tunnare bomullstyger blir för tunna?
    Jag har funderat på att snoka runt i "världsbutiker" typ klotet etc, de kanske har sjaltyger till lika dyra pengar men då får ju iallafall producenterna själva en hygglig lön.
    Hör av dig om du kommer på något som funkar!! Jag har till Mars på mig att fundera!

• Manju

Jag köpte en fin begagnad bärsjal (Moby Wrap, www.omhulda.com) för 280 kr annars. Det behöver ju inte vara de dyraste och nya. Vet inte hur dyrt det blir med tyget om man ska köpa själv.

• Jossebell

jag rekommenderar ett tunt tyg för att det ska gå att knyta utan att bli för byllsit. ett konstmaterial håller bättre än bomull. För att få bättre hållbarhet fålla kanterna. Mitt tips är nog ikeas tunna gardiner. Tyvärr så har jag inte måtten för bärsjäl dock.

• Sopheia

De tunna IKEatygerna funkar nog bra när den är liten, i alla fall. Fast inte ifall de är för tunga? (barnen, alltså)

Hur elastiska är de elastiska tygerna i bärsjalarna då?

• Phidelie

Jag ska ut och leta tyg till att göra en eller flera bärsjalar.
    Så här har jag förstått det...

Ett stumt tyg till sjal blir ofta varmare men kan användas lite längre. (Skumpar inte lika mkt med ett tyngre barn.)

De elastiska tygerna blir mjukare, svalare sjalar..passar super när de är små för de blir mer ergonomiska... påminner mer om vanligt tröjtyg.

Räkna med runt 5 m tyg beroende på knytning, din storlek osv..

• Sopheia

Typ tshirttyg eller liknande då? För om det är för mycket elastan eller lyckra i känns det som om de blir alldeles för eftergivliga, eller?

• Mumu

Jag testade sjalkonceptet genom att riva itu ett par lakan på längden och sy ihop, det blev perfekt som sjaltyg! Nu var det ju gamla, fula lakan eftersom jag bara skulle testa, men man skulle lätt kunna göra en snygg sjal av lakansväv också.

Jag har fattat det som att tyget ska vara stumt, så det inte töjer sig för mycket.

När jag och min sambo testat sjalen bad vi min svärmor, som är superduktig på att väva, att väva en tunn sjal åt oss. Jag fick själv välja färger och designa en randning och så vävde hon den. Den är gudomligt fin och skön, det finns bilder på den i mitt galleri om ni vill kika!

Måtten är 70 cm bred och ca 5, 5 meter lång. Hur lång man vill ha beror på vilka typer av knytningar man vill kunna göra, men för att göra den bästa och mest använda knytningen krävs en lång sjal.

• Phidelie

Jag tror att 100% bomull är bäst...

• Nåran

Jag har ett batikfärgat bomullstyg från Gambia som de gambiska kvinnorna bär sina barn i. Det är typ lakansväv.

På Bärabarn finns det mått bredvid deras beställning, tror de är 70 breda och 2,5 långa. För långsjal måste det vara längre, typ 5-5,5 meter beroende av hur stor du är själv.
    Har provburit docka i sjalen och det gick superbra, men väntar och längtar till lilleprins dyker upp snart.

• Sopheia

puffelipuff, vill veta ifall nån mer vet!

• Tygtiiger

jag fick tips i en annan tråd om www.stellaris.se, där fanns bilder och en köpguide och utförlig knytinstruktion - nu funderar jag på att köpa trikå med så lite töj i som möjligt och sy en lång - om den blir otymplig får jag väl klippa av eländet och knyta som på bära barns sida!!
    Jag vill ha en sjal som jag enkelt kan stoppa ner ett litet barn i och amma diskret, tycker moby´s knytning verkar väldigt varm...
    Ska till IKEA imorgon, återkommer om jag hittar bra tyg!

• Sopheia

Hoho, TygTiger, hittade du nåt tyg?
    Jag tycker oxå alla knytningarna på sidan verkar lite varma, men så verkar det vara för alla sjalar, att man har dem rätt så många varv? Är nog mest inne på en elastisk långsjal jag med, verkar liksom enklast. Det blir nog en av Moby typ, som är lite smalare i ändarna, och inga ringar. (Sambon tycker att jag är urknäpp, "man kan ju inte gå omkring med en sjal ju!") Jag vet ju med mig att jag är en väldigt "varm" person, så jag misstänker att det kommer bli varmt! Vi kompletterar ju med en BB, men det verkar så smidigt att amma med en sjal, även om det gör det ju nödvändigt med en amningstop.

Svar på tråden Göra egen bärsjal?