• januarimamma06

Någon som använt tabletter för att sluta amma?

Jag har fått tabletter för att kunna sluta amma. Anledningen till att jag måste sluta är att jag blivit sämre i astma o allergi, så jag måste börja ta en ny medicin. Jag undrar om någon har använt sig av sådana och om ni vet hur det fungerar. Visst är jag väl tvungen att pumpa ur lite? det blir ju sprängfullt. Har ni haft mycket biverkningar? Vad tyckte era barn om hela proceduren?

Själv lider jag av att göra min dotter så besviken. Vi gråter ikapp. Jag har trivts med att amma och sörjer förstårs att det nu är över. Men det blir nog bra till slut. Klara är drygt ett år och klarar sig nog bra utan bröstmjölken, men det har ju varit så mysigt.

Dela med er av era erfarenheter. Kram

• Svar på tråden Någon som använt tabletter för att sluta amma?
  • Alma7

Jag hade försökt att sluta på egen hand i 3 månader. Det gick inte så det fick bli tvärstopp. Tog Dostinex tabletter som skulle verka omgående. YEAH RIGHT! Pumpade inget de första 24 timmarna, för jag fick höra om att det inte ska behövas. Mina bröst var aldrig så knöliga och stora som då, och det gjorde ONT!

Då satte jag mig ner och pumpade ut alla knölarna, detvar mkt mjölk som kom ut, men det var ngn envis knöl som inte ville ge sig. Jag ringde till amningsmottagningen på sjukhuset och fick då reda på att effekten syns drastiskt först den 3dje dag, och att jag skulle absolut försöka få bort knölarna. Om du inte har några knölar så är det helt ok att lätta på trycket. Jag pumpade som sagt på dag 2, dag 3 dag 4.

Sedan var det stopp. Vad som gäller biverkningarna var jag nog bara lite konstig i huvudet.

Lycka till!

• januarimamma06

Jag känner mig också lite skum i huvudet. Jag har också provat själv att trappa ner på ammningen, men det är svårt när min lilla är så sugen. Jag är svag och ger med mig. Så det här är enda lösningen känns det som. Var mjölken borta redan efter 4 dagar? eller fattar jag fel. JAg ska äta tabletterna i 14 dagar. Det är en annan sort än den du tog, men jag kommer inte ihåg vad de heter (de ligger på bottenvåningen).

Tack för svaret

• Alma7

Jag tog enbart 2 tabletter - på en gång. och skulle enligt BVC inte behöva pumpa ut ngt men det fick jag göra för jag hade jätte mkt mjölk och effekten kom inte direkt.
    Och mjölken, det var slut dag 4.

Jag är oxå svag, och försökte dra in på amningen men det gick inte. Så fort min son började gråta gav jag med mig. Jag ammade i 1 år, hade tänkt amma bara 7-8 mån från början men han åt dåligt så jag fortsatte. Sen när han var 9 försökte jag med att inte amma under dagen men då vaknade han hela tiden under natten och ville ha. Så jag ammade dygnet runt. När han ville i stort sett ända tills 1 årsdagen.

När jag tagit tabletterna, grät han 45 min första natten. OCH inget mer! Några gånger kom han och ville lyfta på tröjan men då avledde jag honom med byggklossar eller ngt liknande. Så det var väldigt smärtfritt med tanke på att han kunde ha varit mkt ledsnare.

• januarimamma06

Ja, det är inte lätt att säga nej till dem. Jag tycker att det känns som om jag tar ifrån henne nåt som är hennes. Men jag är väl knäpp. Jag hade tänkt att amma i ett år och nu har jag ju gjort det, men ändå är det sorgligt. Hade det inte varit för att jag var tvungen att ta ny astmamedicin så hade jag nog fortsatt ett tag till. Det var ungefär två månader sedan som läkaren rådde mig att sluta amma till fördel för medicinen. Men jag och Klara var verkligen inte redo då.

Hon ammade sista gången i fredags kl 05. Min sambo har tagit hand om henne fre o lör natt. Första natten var hon vaken till o från till kl 03.30 (hon är van att amma 4-5 gånger/natt), andra natten var hon vaken ett par gånger runt 01, sen sov hon till 7.15. Inatt ska jag ta henne, så vi får se hur det går. Det känns ju som om det går framåt iallafall. Hon har faktiskt inte varit så intresserad av brösten. Hon dricker vatten i flaska när jag nattar henne(hon hatar välling, tyvärr).

Svar på tråden Någon som använt tabletter för att sluta amma?