• älsa

Är bröstmjölken nyttig efter 1 år? Och det här med tänder o amning?

Sonen är nu 1 år och är fortfarande väldigt glad i amningen. Ammar på morgonen och till sömns på kvällen samt en och annan slurk på natten. Jag tycker det är mysigt så mej gör det inget än så länge.
    Men blev lite fundersam då bvc-tjejen menade på att det inte är någon näring alls i mjölken efter 1 år och jag bör vänja honom av med amningen. Johan ammar ju inte för att han är hungrig utan att han tycker det är mysigt.
    Sen var det ju det här med tänderna, hur är det med bröstmjölken om man ammar på nätterna? Är det risk för karies då? Vill minnas att jag läst att bröstmjölken inte är farlig för tänderna men jag kan ha fel.
    Kram på er alla!

• Svar på tråden Är bröstmjölken nyttig efter 1 år? Och det här med tänder o amning?
  • Anna2barn

NEJ, bröstmjölken ger INTE karies på tänderna. Jag ammade mitt barn i 13 månader och på slutet var det mest för att det var mysigt. Det finns säkert näring i bröstmjölken, men inte så mkt att en 1 åring kan leva på det.

Amma du så länge du vill. Själv tycker jag att det är helt underbart med amning eftersom det alltid funkat bra för mig Njut så länge det varar.

• kixan

Din bvc-tjej är verkligen ute och cyklar, hon orde läsa på lite...
    Det finns massor med näring i bröstmjölken! Den anpassar sig efter barnet och är alltid perfekt sammansatt för just ditt barn. Bröstmjölk är mycket nyttigare än välling.
    Det finns inga bevis för att amning orsakar karies, så oroa dig inte och amma på så länge det känns bra!

• Lotus

Hoppar in med en fråga- är inte bröstmjölken väldigt söt? Hur är det med de som ammar barn länge, märks det någon skillnad på deras tänder?

*Bara nyfiken*

• Barn o Katt Mamma

Finns det nån bra sida med info ang näringsinnehåll i bröstmjölk??????????????????????????

Upplever samma som dig ts.........men finns ju aldrig nån som lägger fram ren fakta, tyvärr.

• Lotus

Barn o Katt Mamma:

Åhh jag vet att jag har sett en sån sida! Det var ritat staplar med olika näringsämnen i bröstmjölken. Men vart såg jag den?

Sök på "amning" på eniro elelr google

• Helene m Olivia o Sigrid

MissFreckles: Det är min andra länk!

• Alvarin

Det är näring i mjölken. Ungefär lika mycket näring i mjölken nu som när han var tre månader. Den ändras inte så mycket i sammansättning efter det. Jag ammade min dotter i 20 månader, och sonen ammas fortfarande, han är snart 15 månader. Rätt smidigt att ha lite reservkost med sig

• mamma me tre

jag ammade min son länge .dvs över året och vår tandläkare sa att tänderna blir skadade av bröstmjölken ,den är så söt. Tänderna kan tom skadas innan dom kommit upp enligt henne, därför måste man vara noga att borsta tänderna och inte amma nattetid när barnen blivit större..ALLT ENLIGT HENNE.

• Helene m Olivia o Sigrid

Visst är det smidigt!! (fattar faktiskt inte hur man gör annars!! )

Sigrid ammas mycket! En väldigt stor del av hennes näringsintag består av bröstmjölk! (nu först börjar hon förstå att man kan bli mätt av annan mat!)

Svar på tråden Är bröstmjölken nyttig efter 1 år? Och det här med tänder o amning?