• Anonym (personligt)

Bantning och magkatarr,tips önskas!!!

Lider av magkatarr, känslig mage vid stress och oro sedan många år tillbaka
    Vill gå ner i vikt men överallt står det ju att vid magkatarr är det bra att äta vitt bröd osv och inte så mycket mat med fibrer i men det är ju det som är nyttigt!Rotfrukter och färsk frukt är inte heller bra vid magkatarr så hur ska jag då lyckas? Har tänkt på Nutrilett men undrar hur magen reagerar då? Någon med tips??????

• Svar på tråden Bantning och magkatarr,tips önskas!!!
  • Anonym (Katarren)

Jagf har också rejäl magkatarr sedan 18 år tillbaka och jag har då aldrig hört att man ska undvika fiberrik mat, tex äta vitt bröd istället för grovt! Låter konstigt. Magkatarren medför ju ofta förhöjd halt av magsyra i magen, och därför ska man gärna undvika syrabildande saker som tex kaffe, stress etc.

Jag tror att det skulle vara bra om du under bantningen såg till att äta många små mål under dagen så inte magen "går tom" för länge för då lär du definitivt få känning av katarren.

• Anonym (personligt)

Tänkte prova Nutrilett i några dagar..det kanske inte är så bra?

• Missboss

Min rekomendation är att inte använda något pulver eller dyl för att gå ned i vikt. Jag har prövat och min magkatarr har genast blivit sämre eftersom man aldrig blir riktigt mätt. Ska du ha en viktnedgång utan att krascha magen så ät nyttigt, mkt grönsaker och rör på dig. Minst 2 lagade mål, frukost och mellanmål.

Har aldrig heller hört att man ska äta vitt bröd och undvika rotfrukter och färsk frukt när man har magkatarr.

• majja1

Har provat pulver en gång och fick jättont av magkatarren.
    Magen behöver ha något att jobba med hela tiden för att undvika syrabildning.
    Jag har bantat under tre mån tid nu och det är som dom övriga skriver att det bästa är mycket grönsaker, frukt och motion.
    Jag äter grovt bröd för magen och det är kanon, men däremot så behövde min mage en inkörningsperiod så i början hade jag problem.
    Så motion, grönsaker och annat nyttigt har gjort att jag tappat 10 kilo på knappt 3 mån.
    Lycka till!

• Anonym (personligt)

Jag som köpte pulvret igår jag ska försöka att gå minst en halvtimme per dag nu framöver och äta mer grönsaker och frukt. Men vilken frukt klarar ni av att äta? För apelsiner och andra citrusfrukter,äpple och päron sägs ju inte vara bra.

• majja1

För min del funkar banan o äpple bäst.

Men även klementiner dom dagar då magen känns mer ok så att säga.

För mig har det varit jättebra med knäckebröd som suger upp magsyran.
    Ät lite, men ofta.

Svar på tråden Bantning och magkatarr,tips önskas!!!