rengöra ugnen - hur?
Hur får jag effektivt bort sotfläckar (eller vad det kallas) i ugnen?
Har provat svinto men det funkar ej...
Hur får jag effektivt bort sotfläckar (eller vad det kallas) i ugnen?
Har provat svinto men det funkar ej...
Köp ett rengöringsmedel speciellt gjort för ugns och spisrengörning. MrMuscle har bland annat. Ska finnas andra också. Kolla i din matbutik, eller öb eller nått sånt.
jo, jag vet att såna finns...så de _funkar_ alltså...vore ju väldigt bra :)
Värm ugnan efter du smörjt in den mad såpa.Tvätta ur!
MrMuscle tycker jag är kanon, men det tar ju ett tag eftersom man ska spraya och sen låta det verka ett par timmar om ugnen är riktigt skiten. Jag kanske ska testa såpan nästa gång!
Tess (och ts): Finns en snabbversion beskriven på MrMuscle-flaskans baksida. Värm ugnen till 50 grader, spraya och vänta ett par minuter och sen torka av.
Dinturel: Det har jag missat, tack för tipset!
Tess: Stod det ialla fall på vår grå flaska. Ingen orsak
jag använde en mr Muscle variant (dock ej av d märket).
Det fick vara över natten, desto längre desto bättre...
Sen var det bara i princip att torka bort med trasa.
Dock gjorde jag det ytterligare n gång
åh, så bra! tusen tack för alla svar!
TS --såpa är skonsammare för miljön, så testa det först! gnugga in, värm upp ugnen o sen torka bort! står på flaskan hur man gör!sen kan du testa diverse "ugns-rengörings-medel"
lycka till!
tack än en gång för alla svar!
jag har nu varit och inhandlat såpa :) (det stod på förpackningen hur den skulle anv. till ugnen)
jag kollade mr muscle också men den var dubbelt så dyr och krävde ju skyddsutrustning! herregud, vem vill städa med det (än mindre baka i en sån ugn), hehe
Vi använder ett skum som heter KR2, det är kanon och man slipper andas in konstiga ångor som MrMuscle-medlet avger.
Jif är ju också bra till envisa fläckar.
Mitt tips är K2R. Skall användas i kall ugn och dessutom luktar det inte så starkt frätande som många andra ugnsrengörare, den är faktiskt nästan luktfri.
oops, K2R menade jag med, inte KR2.
Jag har sett den här tråden i "senaste inläggen" några gånger och varje gång har jag hajat till eftersom jag läst "rengöra ungen - hur?".
Men K2R och/eller svinto kanske är bra till det också.
Kanske bäst att läsa på flaskan innan man försöker Wermlanspojk...
Will do that.
Hehe, oj, nej, tack och lov är det en ugn som avses här :)
----
Finns KR2 på Ica etc.? Jag hittade inte det på min Ica.
----
Såpan funkade hyfsat, men det är ändå småprickigt sot kvar...
...Hur nogrannt måste det vara om man flyttstädar? :) Ska ugnen vara _helt_ prickfri? (Den ser väldigt bra ut nu redan...)
K2R har jag köpt på Maxi. Vanliga Ica supermarket har det kanske inte.
Flyttstädningen är ju helt beroende på den som gör besiktningen, en del kollar ju ingenting knappt andra kryper in i varje vrå och känner.
Ugnen ska väl vara nästan prickfri enl mig helt ren är ju omöjligt nästan.
Aha.
Precis. Jag får skubba lite mer då (så tråkigt...puh).
Tack för hjälpen i alla fall :)