• fluff82

omplaceringshund

ska titta på en schäfer snart. han är 7 mån och jag har ingen direkt erfarenhet av omplaceringshundar. (har dock haft stora hundar hela mitt liv)
    har ju barn och tror jag har ganska god koll på vad jag ska kolla på när det gäller hunden. men det kan vara något jag har glömt.
    har ni några bra tips vad man ska titta efter när det gäller omplaceringshundar??
    (vad jag vet än så länge om hunden är att han är omplacerad flera ggr och att han är helt otränad förutom rumsrenheten. )

• Svar på tråden omplaceringshund
  • MyranHanna

Hej!

Du skriver han har varit omplacerad flera gånger.
    Ta reda på varför han blivit omplacerad.
    Kolla upp om han är avmaskad, vaccinerad, chippad m.m.
    Be att få titta på ev uppfödarbevis och veterinärpapper.
    Kolla hur han är med andra hundar, barn.
    Be att få ha honom på prov, så ni kan se det funkar.

Hanna - Utbildad veterinär

• fluff82

är det bra att prova en hund som är så många ggr omplacerad.. blir han inte mer knäpp då?

• MyranHanna

En hund behöver inte bli mer knäpp för att han placeras om.
    Många hundar omplaceras för att ägaren har för lite kunskap.

• fluff82

jag menar att prova över helgen tex.

nej jag tror på omplacering och har träffat många omplaceringshundar som mår utmärkt idag.

• MyranHanna

Jag har själv hund som varit omplacerad 6 ggr, och han är en kanonhund och är jättetrevlig.

Omplaceringarna berodde på att han var för aktiv för ägarna.

• MyranHanna

Prova honom över en helg, det låter bra.

• Jan H

Man undrar ju över varför en 7 mån hund varit omplacerad flera ggr. Känns som man ville tala med någon av de tidigare "ägarna" för att få lite mer kött på benen.

Kan ju vara så att det bara har varit en allt för livlig hund, kanske inte vad de räknat med. Men det kan ju också bero på sjukdom eller aggresivitet.

Bör annars inte vara problem att ta över en hund om man har vilja o tid.

• fluff82

okej ska fråga om jag kan "prova" över helgen honom. kan ju vara skönt att veta så man inte köper "grisen i säcken".

• fluff82

jo vilja och tid har jag och en "fast hand". annars hade jag inte ens övervägt en hund igen speciellt inte en omplaceringshund. nu får jag hoppas på det bästa.

tack för råden!!

• mini97

Jag tycker att du ska ha en längre prövotid minst 14 dagar. Då hinner du lära känna hunden mera, och hinner se fler av dess olater om det finns sådana.
    Glöm inte att skriva ordentliga papper även på prövotiden, det kann hända mycket.

• Häxan Jia

Även om en hund blivit onplacerad flera gånger så behöver den inte ha några fel, okunskap blandad med för lite tålamod är ju ofta det som brister..

Som ovanstående person skrev så är en prövotid på 14 dagar kanon bra och det har även de flesta omplacerings ställen som krav också.

Hundar lever till skillnad från oss alltid i nuet, bara för att hunden har haft det dåligt så behöver det inte påverka resten av framtiden, förtroende mellan människa och hund är a och o.. Litar inte du på hunden så litar inte hunden på dig och tvärt om också... Tålamod och att direkt ta platsen som ledare.

Vid 7 månaders ålder så är hunden ändå relativt ung och du har möjligheten att ganska enkelt bygga upp hunden till en väldigt bra flockmedlem

*lycka till*

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....
  • Anansi

Förutom det som tidigare nämnts i tråden så skulle jag kolla upp höfter och armbågar på föräldrar, föräldrars syskon och tidigare avkommor på hunddata. Det kan även vara bra att titta på släktingars MH hur de ser ut.

• Sway

jag skulle kolla lite hur hunden reagerar på olika saker är han rädd, osäker, agresiv,lekfull osv tex genom att göra en hastig rörelse, men se till att den är i koppel då...
    vet att när man på olika hundhem tar bestämmer sig för ifall hunden kan placeras om så vitar dom med båda händerna en bit ovanför hundens huvud för att se så att den inte är tex agresiv...eller så...ja kanske kommer på mer...=)

Svar på tråden omplaceringshund