• thiasvovve

Frågor om budgivning på villa

Vi är på G att skaffa oss en villa och i nästa vecka skall vi gå på vår första visning.
    Hur fungerar det egentligen med budgivningen?
    Om huset tex kostar säg 1.5 börjar man med ett bud som ligger en bra bit under och isåfall hur mycket utan att vi skall verka oseriösa?

Dela gärna med er av egna erfarenheter när ni bjudit på villor..
    Tack på förhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-16 00:06:16:
    Ser att annonsen är skapad i början på November.Kanske skall börja på 1.4 eller?

• Svar på tråden Frågor om budgivning på villa
  • MarcusEmelinJosefinesMamma

Man kan ju inte buda under utropspriset, iaf inte om man e flera som budar.
    Är man däremot ensam som budare så kan man ju leta fel å sen försöka få ner priset.

• Jennie Brunflo

Är det genom mäklare så kan ni vara hur oseriösa ni vill i första budet. De bryr sig knappast!

Men, kolla upp hur huspriserna ligger ungefär där ni ska gå och kolla.

Ligger de på 1,5 och huset ni tittar på är kanonskick så skulle jag börja på 1,2 kanske. Sedan är det ju bara att hänga på.

Många mäklare har sms-tjänst så man får ett meddelande varje gång någon lägger ett högre bud. Då får man ringa in ett bud om man fortfarande vill vara med. Vill man inte vara med så struntar man bara i att ringa in.
    Man kallas då för budgivare 1, budgivare 2, budgivare 3 osv och det är fullständigt anonymt och man vet inte vem som lägger vilket bud.

• Cindra

Här där vi bor går budgivningen aldrig NEDÅT!! Den startar en bra bit över utgångspriset och skenar sedan iväg okontrollerat...!
    Huuu, tur att man köpte hus i början av nittiotalet, sitter på en guldgruva har vi förstått!!!

• Jennie Brunflo

Självklart kan du börja under utgångspriset.

Det är inte många budgivningar som startar på utgångspriset (enligt min mäklarvän) men en del budgivningar springer iväg som 17 inom några minuter, andra stannar innan utgångspriset...och höjs ingenting.

• Marvinna

HÄr börjar man med att lägga första budet ca 10000-20000 under utropspridet.

• Marvinna

utropspriset menar jag naturligtvis

• MarcusEmelinJosefinesMamma

Men varför har man då överhuvutaget ett utgångspris?
    *nyfiken*

• Jessie 85

en sak som jag tycker är viktigt vid budgivning begär att få namnen på dom ni bjuder emot och att du får en lista på budgivningen vet nämligen att det finns mäklare som lägger på själva för att få upp priset

• thiasvovve

Tack

Så om vi hittat ett hus som har ett utgångspris på 1.575.000:-
    Vilket summa tycker ni vi skall starta på?

• Jennie Brunflo

Oftast har mäklaren och ägaren satt ett pris som är realtistiskt och som ägaren vill ha ut.

En del ägare vägrar sälja under det priset och avstyr hellre affären än säljer under priset.

Så utgångspriset är ett riktmärke för försäljningsvärdet på huset just nu.
    Blir det över har ägaren gjort en bra affär.
    Blir det under har köparen gjort en bra affär.

Svar på tråden Frågor om budgivning på villa