Blir träbänken förstörd av ångan från diskmaskinen?
Vi ska renovera vårt kök och känner oss osäkra på om man kan ha en oljad ekbänk ovanför diskmaskinen.
Blir den väldigt ful av ångan.
Någon som vet?
Vi ska renovera vårt kök och känner oss osäkra på om man kan ha en oljad ekbänk ovanför diskmaskinen.
Blir den väldigt ful av ångan.
Någon som vet?
Vi har en laminatbänkskiva. Till oss sa de att vi skulle undvika att öppna diksmaskinen när den var varm och då ånga kom ut.
Hej! Det finns skydd man kan klistra på undersidan av bänken för att skydda den, sen som annikaloppan skriver; undvik att öppna maskinen när den är varm.
Vi har oljad ekbänk ovanför diskmaskinen och jag har inte märkt ngt på skivan. Den har legat där sedan 2002.
Vad som däremot är jättedumt och som gör att vi ska byta ut ekskivan till en laminat eller plåt är:
1. Diskhon, den är inte infälld, utan ligger liksom ovanpå skivan. I kanten samlas massor av matrester och annat äckligt. 2. Under diskstället blidas mögelfläckar i träet eftersom det man handdiskar droppar där när det torkar!
Så skulle jag välja, skulle jag välja en snygg laminatskiva med ordentligt nedfälld/infälld diskho!
Superbruden: vi hade en bokskiva i förra lägenheten och vi la sån där plastmatta, som finns på IKEA för att lägga i lådor, under diskstället som skydd. Det funkade jättebra om det inte blev för mycket disk. Men vi hade också en sån diskho som ni, tillslut tog vi bort den, gjorde rent (fick slipa t o m) och la i massor med silikon så det inte kunde krypa in skit. men sen flyttade vi så jag vet inte om det blev någon beständigt resultat av det...
Smart tips med plastmattan, aquariana!
Hej!
Ni kan ha den bänkskivan, men tänk på att ha en diffussionspärr med. En platsbit som man klistrar på undersidan av skivan som skyddar mot ångan. Ska finnas på IKEA.
Lycka till!
Superbruden: jag irriterar mig också på att det samlas en massa runt kanten. FATTAR inte varför folk lägger diskhon ÖVER bänkarna. Man kan ju inte torka med trasa rakt ner i diskhon. Nästa köksbänk ska jag fälla ner hon i bänken så man bara kan ---swich---torka smulor och annat rakt ner i den.
Håller med helt & hållet nu.
Vi har bänkskiva i oljad ek. Det som är ap-jobbigt är väl att man måste slipa & olja då & då, oftare änn köksbordet som vi också har i oljad ek då diskbänken slits mer, det kommer vatten, fett osv på den. Ang diskmaskinen har vi iallafall inte fått några problem av ångan... Hittills!
äckligt när det samlas mycket skit under kanten till dikshon, Ja.
Varför vi satte så... jag vet inte. Billigt?