• oliveoyl

Kudde & sova på mage

Min tjej är 5 1/2 månad och kan vända sig rätt bra. I natt vände hon sig och somnade in på mage. Hon har haft kudde sedan hon föddes, men nu undrar jag om vi skall ta bort den. Hennes kudde är väldigt tunn och hon kunde andas alldeles utmärkt. Jag vågade dock inte lämna henne så så jag vände tillbaka henne, vilket var sådär populärt.

Vad har ni gjort? Har ni tagit bort kudden när de blivit äldre och vill sova på mage?

• Svar på tråden Kudde & sova på mage
  • Kajak

jag har kudde kvar...
    hon är snart 9 mån o ahde kudde sen hon var 3 mån.

Duu. du behöver inte vända på henne. Hon fixar det skälv.
    Dotter bruka flytta sig neråt så hon har huvudet utanför kudde om hon skulle sova på magen...

• oliveoyl

Ok, för på bvc sade de att man inte skulle ha kudde om de sov på magen, men det var ju när hon var mindre. Nu är hon ju starkare i nacken. Lite klurigt att veta, man vill ju inte göra fel. Jag tog bort kudden vid ett tillfälle i natt och det var ju inte alls poppis.  

• malinn

jag har oxå kudde kvar, vår yngsta dotter är snart 10 mån och sover för det mesta på mage.  Tänkte köpt en ny kudde till tösen i julas men i affären sa dom att om dom sov på mage skulle dom inte ha kudde och sen var det speciella kuddar för om dom sov på rygg eller på sidan. Men det där tycker jag är svårt ofta rör dom sig på natten och sover på lite alla möjliga sätt. I alla fall så blev det ingen ny kudde men vi behöll den hon hade och det funkar alldeles utmärkt.Dom brukar fixa det där ganska bra själva!

• oliveoyl

malinn: ja de rör ju på sig en hel del och vår lilla sover mest på sidan men även på rygg och nu det sista har hon ju vänt sig på mage någon gång som jag skrev. Då får man ha ett set med olika kuddar som man byter under natten då . Den kudden hon har nu är rätt tunn och hon är stark i nacken. Då behöver man kanske inte oroa sig om det och behålla kudden.

• Mollymajs

Min lilla fis vände sig varje kväll inna hon sonade till mage redan inn a3 måander. Vände ja tillbaka henne antingen vaknade hon eller vände runt igen. Vi tog bort kudden och har den fortfarande inte då hon nu är litemer en 6 månader. hon sover fortfarande bara på magen. Va jätte nojjig i början men numera så är ja glad att hon sover så gott som hon gör.

• Vädtkustmamma

Min tös har precis börjat vända sig från rygg till mage och orkar inte riktigt engagera sig i att vända tillbaka så vi har tagit bort kudden. Skönt var väl det för någon dag senare hittade jag henne på magen i sängen. Det var även en rekommenadtion från vår bvc att ta bort kudden.

• oliveoyl

Änglasnuttan & mollymajs: märkte ni någon skillnad på era döttrar när ni tog bort kudden? Sov de sämre? Min dotter har precis fått tänder så hon sover ändå jätte dåligt, så det kanske inte gör ngn skillnad med eller utan kudde iofs.

Hmmm svårt att veta hur man skall göra. Jag har bara sett att hon vänt sig lite halvdant en gång och då vände jag ju tillbaka henne. Hon trivs bäst med att sova på sidan annars. Kanske bör vara på den säkra sidan och ta bort den helt...

Tack för svaren

• Mollymajs

Näe hon sov som innan. Anledningen till att vi tog bort kuden va att det kände läskigt och ha den om hon fick ansiktet i den. Vi höjde upp sängen lite i huvudänden under madrassen istället så hon kommer upp lite med huvudet ändå.

• Vädtkustmamma

Nej, hon sover som förut. Vi höjde också sängen lite.

• oliveoyl

Aha, det kan man ju göra, bra idé då blir det ju en liten lutning. Kan lägga en handuk under madrassen och höja upp.

Tack för svaren

• kaz

Min son har sovit på mage och haft kudde sedan han var 3 månader gammal. Det har aldrig varit några problem. Vi har iofs larm i sängen. Man kan tänka på att lägga både huvud och axlar på kudden - svårt såklart när de bökar runt på natten

• oliveoyl

Ja jag lägger huvud och axlar på kudden, men som du säger så bökar hon runt en hel del och innan jag vet ordet av ligger hon uppknödd i ena hörnet av sängen eller någon annanstans.

• Löööv

Tabu att sova på mage här förens man är över året!. Kudde får dom vid ca 1½ års ålder.

• Mollymajs

Lööv Då är min fråga. Hur får man en bebis som vänt sig själv till mage sen 2,5 månaders ålder att sova på rygg??? Har försökt men man kan inte vända en bebis 100 ggr per natt o vaka från 19-09. Ifall ja skulle vaka då att hon inte vänder si gär ja garanterat INGEN bra mamma efter 09.

• oliveoyl

Mollymajs: nej man kan väl inte göra så mycket åt det om lillan vänder sig själv hela tiden. Jag har lagt en rullad handduk bredvid henne för att göra det svårare, men man kan ju inte väcka barnet stup i kvarten. Det är ju lite tokigt.

Löööv: På bvc och sjukhuset sade de att man skall ha kudde från dag 1 och det litar jag på. Sedan kan man ju ta bort den så som vi nog tänker göra nu när barnet kan vända sig.

• Löööv

Mollymajs. Jag har lyckats få alla tre barn här hemma att sova på rygg. Jag har lagt filtar som hinder runt om dom. Lagt dom på sidan med kudde på magen och och filt uppbullad ut efter ryggen. Det har funkat. Trixat och fixat mycke .

Har aldrig haft kudde och huvudena är runda. Kanske bara tur?. Vet inte men dom lever och mår finfint .

Svar på tråden Kudde & sova på mage