• Anonym (hur)

Vem betalar hyran vid straff?

Om man åker in i fängelse säg ett halvår.. hur blir det då med hyran t ex, blir man automatiskt vräkt eller får man bistånd på ngt sätt?!

• Svar på tråden Vem betalar hyran vid straff?
  • Häxan Jia

Jag minns inte helt 100% här men en vän som åkte in i 3-4 månader fick hyran betald genom att ansöka någonstans. Så att han inte skulle bli vräkt under tiden. Du får ringa kriminalvården eller din kontakt person/advokat och fråga. De vet säkert vart du kan vända dig.

*lycka till*

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....
  • Lejån

Beroende på inkomst och ekonomiska förutsättningar och så vidare så kan jag säga att här fungerar det så att vid en strafftid på 6 månader eller mindre kan man få försörjningsstöd till hyran. Beroende som sagt på vad man har för ekonomi.

• Anonym (hur)

men när man åker in har man väl ingen ekonomi överhuvudtaget?!

• Anonym (Jo)

Jo, visst kan man ha en ekonomi ändå. Man kan ju fortfarande ha tillgångar som bil, sparkonto eller vad som helst. Dessutom så tjänar man ju ca 9 kr/tim om man arbetar under fängelsetiden

• Lejån
    Anonym (hur) skrev 2007-01-14 14:59:47 följande:
    men när man åker in har man väl ingen ekonomi överhuvudtaget?!
    Man kan ju ha tillgångar i form av hus, bil, båt m.m samt pengar på banken, aktier, fonder...
  • OneAndTwins

Där jag har jobbat så är det som Lejån skriver... får man ett straff över 6 månader så får man försöka hyra ut sin lägenhet i andra hand alternativt säga upp den. Genom kriminalvården kan man, mig veterligen inte få någon hjälp utan det är just socialtjänsten man får vända sig till...

• Anonym (krim.vård)

Jobbar som kriminalvårdare och det är socialtjänsten man får vända sig till. Kriminalvården verkställer bara straffet. All det andra man har kvar utanför får någon annan som tex socialtjänsten vara behjälplig med. Får man ingen hjälp blir man vräkt och hamnar på kronofogden.

Svar på tråden Vem betalar hyran vid straff?