• sångbird

Hur vet man om fostret dör i magen?

Kanske lite konstig fråga men jag har en kompis som i v 12 fick reda på att hennes bebis hade slutat växa i V7-8. Hon hade inte haft någon blödning. Själv är jag i V7 och känner hela tiden efter symtom som kan bekräfta att fostret verkligen lever!!! Har ömma bröst och hungrig ofta och molande mensvärk från och till. Jag är dock inte speciellt trött eller illamående... Detta är ju i och för sig väldigt skönt men jag kan inte låta bli att oroa mig över att "tänk om man tror man är gravid men så har fostet dött och så märker man först det vid VUL??? Hemska tanke!! Någon som vet hur det brukar vara när fostert dör, är det något som märks?? Eller kan man aldrig veta och bara vänta???

• Svar på tråden Hur vet man om fostret dör i magen?
  • Mizzz

OFTA kommer det ut i form av ett missfall, dvs en blödning. Så länge du inte blöder så är risken att ditt foster är dött ganska liten.
    Ska även tillägga att en blödning inte heller behöver innebära missfall.

Jag har en liten pojke i magen :D
  • Mizzz

Ang symptom, så ska man inte vara så orolig om man inte har några heller. Jag hade INGA och allt är bra med min lilla plutt i magen

Jag har en liten pojke i magen :D
  • Trossens mamma

Jag har inte varit med om det men i så där tidigt skede så märks det nog inte då man inte har fosterrörelser osv som avtar.
    MA är nog inget roligt och jag tror nästans alla som är nygravida bekymrar sej för det tyvärr....
    Verkar som många också går och är supergravida...och kroppen tyvärr beter sej gravid.
    Hemskt nog men väljer man får man nog mf direkt än såna där hemska besked tror jag där man tror att man är gravid och sen har bebis dött sen fler veckor....
    Men du skall nog inte ha samma otur...tänk positivt men det är svårt....

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • Peachy

Jag hade samma tankar när jag var i vecka 9..Jag tror det är vanligt att man känner så. Jag kände mig inte gravid. Jag ringde en privat klinik och gjorde ett VUL i v.10. Så underbart det var och se min lilla bebis frisk och glad!

Om du är så orolig beställ en tid för ett VUL. Lycka till!

• finis

Det är mycket svårt att veta men jag tror hoppas att du inte ska behöva oroa dig. Jag råkade däremot ut för samma sak som din vän. Inga direkt tydliga tecken som jag såg det då, men nu i efterhand kan jag säga de tecken jag kände, som man kan reagera på. Jag hade vi några tillfällen lite ljusbruna flytningar, de två sista veckorna kände jag att jag hade ont i korsryggen samt att det inte spände lika mycket i brösten. Dessa symtom behöver inte tyda på missfall men man vet aldrig.

Jag önskar er lycka till!

• Gizmo 75

Hej!
    Jag tycker att du ska begära ett VUL om du är orolig.
    Det önskar jag att jag hade gjort!..
    Vill inte skrämma upp dig, men jag fick MA i v.19 men fostret hade varit dött sen flera veckor tillbaka, och jag märkte ingenting. Bara sista veckan innan UL så fick jag lite konstiga tankar, men de försökte jag slå bort så fort som möjligt.
    Orkar inte berätta hela min historia, men vill du läsa den, är du välkommen in på min sida.

Som sagt - prata med din BM om vad du känner och tycker, så kan de hjälpa dig. Om inte - vänd dig någon annan stans!
    För det är ju inte meningen att man ska gå omkring och må dåligt under sin graviditet, utan tvärt om!

Men du ska se att det ordnar sig! Lycka till!

• sångbird

Tack för alla var.. Ska nog ringa min klinik där vi gick på utredning och be om ett tidigt VUL, det borde de ju gå med på eller vad tror ni? Känner mig inte så orolig längre, har kännt mig "gravid" idag men ändå skönt att kolla upp om man får..

• IdaB

Jag fick ett ma i v16, fostret hade dött i v 7 ungefär.
    Jag hade växtvärk o illamående som vanligt hela tiden. Livmodern växte ju fortfarande eftersom kroppen ännu inte förstått att något var fel. Fick veta att det dött genom ett vul...
    Så jag kände mej lika gravid då som med graviditeten som gick bra...

Försök få en tid för vul om du oroar dej!
    Jag gick/går hos en privatläkare som göt vul/ul varje besök så där känner jag mej verkligen trygg!

Lycka till!

• pärlan1981

Hej! jag fick ett MA i somras, fick då en liten blödning i v 13. På vul såg de att fostret dött i v8-9, jag kände ingenting,kändes som vanligt. Är nu gravid igen, frågade min bm om det, hon sa att det är ett gott tecken om man mår illa osv. Jag ville först göra VUL den här gången, fick tid i v 8, men jag avboka, ansåg att fostret ändå kan dö efter det. Fick göra vanligt ul i v 11 för att jag va orolig, då levde den lille.
    Lycka till! det ska nog gå bra!

• Pernilla3

Hej!

Har också sådana funderingar. ända sedan jag plussade har jag känt att något inte stämmer. Är i v8 8 nu..ingen växtvärk, ömma bröst till och från. värk på hö sida bara. Ringde gyn och de ville att jag skulle komma in så nu har jag tid för vul kl 14.00, hoppas verkligen att allt är ok.

• gbgumman

Jag är också nojjig och ska på vul på tosdag är i v.8

Svar på tråden Hur vet man om fostret dör i magen?