• Fostermamman

Munnen luktar/smakar inget vidare

Hej alla kloka kvinnor.
    Jag undrar om fler än jag smakar illa i munnen? Jag har jämt dålig smak i munnen och kan inte specificera vad det är. Det smakar inte metalliskt (har läst att det kan förekomma i början av grav, är nu i v.10) men kanske ändå åt det hållet. Jag har också dålig andedräkt som jag bara inte kan bli av med. Det spelar ingen roll hur många gånger jag borstar tänderna eller hur många mintpastiller jag äter. Känner nån igen detta och har nåt gott råd?

• Svar på tråden Munnen luktar/smakar inget vidare
  • Snarah

Kan det vara så att du har lite otät magmun, alltså får lite sur magsaft upp i strupen? Har du nån känning av halsbränna, som ju är en väldigt vanlig "biverkning" när man är gravid? Detta kan ge dålig smak, beläggning på tungan och trist andedräkt... Prova i såna fall nåt receptfritt (fråga på apoteket, t ex Rennie (fast liten varning - de innehåller lite socker) eller novalucol). Sen kanske dina egna smaklökar också blivit extra känsliga? Till ev tungbeläggning finns det numera tungskrapor att köpa på Apotektet..!

• K24yrs

jaaaaaaaaaa här är en som känner samma sak ush va äckligt det är även min man har börjat att märka lukten av min mun och jag skäm över det plus jag har en sant enorm spott i munen hela tiden sa jag spriger till toa hela tiden. jag vill oxsa ha rad.

• Fostermamman

Inga tendenser till halsbränna än så länge i allafall. Men man kanske skulle gurgla sig med nåt?

• RoLaren

Jag känner inte igen mig, "tyvärr", men har du försökt att borsta tungen? Man kan ha et lager av bakterier där som kan lukta (ja, jag vet, det låter hemsk!!)... kanske värt et försök??
    Tycker andra att du luktar? Oj, vilken fråga!!! Jag menar, är du säker på att det inte bara är dig som har luktnoia?
    Jag utgår ifrån att du har uteslutit ´lukt från magen.... man luktar ibland dårligt om man har tom mage... eller om man äter vissa mediciner...

hoppas du hittar nåt att göra - att lukta är ju inte bra - ännu värre att smaka dåligt!!!

• 8z8

när jag va gravid kände jag smaken LAKRIS i munnen jämt, vad jag än åt så smakade det lakris...!!?? men det försvann efter ett tag...jobbigt va det iallafall. har tyvärr inget råd till dig!

• Tygtiiger

magsäcken tömmer sig långsammare när man är gravid och det kan ge dålig andedräkt. Urk.
    Tips: tandtråd, borsta tungan (ta det så nätt långt bak bara, kräk luktar också illa ), ät fikon och linfrön som sätter fart på tarmarna så kanske magen också får fart, prova om novalucol gör någon skillnad, drick mycket vatten (ingen aning om varför det funkar, men det gör det för mig).
    Mot den sociala ångesten gillar jag extras eucalyptustuggummin, de luktar jättestarkt, döljer nåtsånär.
    Hoppas det går över av sig själv.

• RoLaren

fostermamman,
    går det bättre med lukten?

• mimmi

Jag hade samma problem i början av graviditeten, men det har blivit bättre nu. Höll också på att borsta tänderna (och tungan) och gnida med tandtråd, men inget hjälpte.
    Hade samtidigt en väldig muntorrhet under denna tiden.
    Det hjälpte mig att köpa sugtabletter på apoteket mot muntorrhet. Även andedräkten och smaken blev bättre i munnen när jag inte var så torr.

Annars får du trösta dig med att det ju är övergående...

Lycka till

• Fostermamman

Tack TygTiger och alla andra för intressanta tips och råd. Jag ska ge mig ut och jaga och se om jag blir av med allt osmakliga !
    Tyvärr har jag just fått dille på Kalles vilket ju inte riktigt hjälper mig i rätt riktning.....
    Ha en trevlig helg allihop!

• solrosen83

här är en till som har en äcklig smak i munnen. Jag går jämt och tuggar tuggummi för jag står inte ut... Det är en surbesk smak hela tiden... OCh spottet är tjockt och segt... usch usch... :(

Svar på tråden Munnen luktar/smakar inget vidare