• rövardotter73

Bönor, nyttigt men hur?

Vet att bönor i alla dess former och färger är fiberrikt och nyttigt men vad gör man med dem och hur tillagar man dem? När man ex blandar dem i en sallad, vilka bönor passar bäst då och ska man koka dem eller är det bara att öppna burken och hälla i??? Jag är helt novis på bönområdet och behöver hjälp, serveringsförslag, tips och recept mottages med glädje.
    (Jag vet att vita bönor i tomatsås passar i chili con carne men det var inte det jag menade)

• Svar på tråden Bönor, nyttigt men hur?
  • häxvrål

Jag har nästan alltif bönor i salladen och det funkar med vilka bönor som helst, dock är favoriten sojabönor eller borlottibönor. Sist jag handlade så fanns det röda linser på burk också. Det blev också gott i sallad. Jag gör en vanlig grönsallad och lägger till bönor.

På sommaren har jag ibland gjort en sallad på massor av olika sorters bönor (soja, borlotti, stora vita, svarta, kidney) och blandat i hackad rödlök och hällt på en vanlig vinegrätt och serverat istället för potatis. Jättegott.

Man kan dessutom hälla bönor i det mesta, köttgrytor, tacofärsen mm.

• häxvrål

Bönorna på burk är färdigkokta. Bara öppna burken, spola av i ett durkslag och sedan använda.

Svar på tråden Bönor, nyttigt men hur?