• majlinsa

renovering av en lägenhet

Vi har kikat på en BR, en trea på 79kvm närmare bestämmt. Det är dock ett stort renoveringsbehov av alla rummen och jag funderar nu vad detta kan kosta.

Man kommer att behöva måla taket i alla rummen, tapetsera eller måla samt byta golv. Samt renovera badrummet samt köket.. Ja ni förstår..

Men om jag nu tänker att man målar taket i alla rummen först innan man flyttat in samt tar väggar + golv.. och kök + badrum senare.. är detta smart? eller bör man ta ett rum i taget och göra de klart vart efter?

Tex Sovrum 1 och 2: måla tak, väggar + golv (då kan man ju sedan fixa allt med möbler osv vart efter och rummen är i princip klara)
    Medans köket måste bytas luckor och allt annat.. samt badrummet och de lär bli de dyraste

Vad kan det kosta att fixa taket, väggar, golv..
    Jag vet att det är svårt att säga exackt.. men vad har ni andra gett..

• Svar på tråden renovering av en lägenhet
  • Zandrita73

JAg har precis satt igång med ett liknande projekt med en 2:a på 60 kvm. Badet var klart så det behöver jag inte åtgärda. Kostnaden för ett badrm är ju ganska stort med allt vad det innebär!

Köket kommer för mej gå på ca 60000:- med alla vitvaror, skåp etc.
    Måste sätta renoveringsgips i alla rum utom kök ca 6000:-
    Nytt golv i alla rum Väljer ett billigt klickgolv från Coop i ek-laminat för ca 59:-/kvm så det blir ca 6000 + ett annat i kök & hall ca 3000:-.
    Målarärg etc har jag inte räknat på med det lär stika iväg emot en 20000:- totalt skulle jag tro.

Har en massa småsummor som jag inte räknat in så jag tror jag landar på ca 120-130000:- totalt. :(

Men jag får det som jag vill ha det. Har valt allt själv....så jag blir nog helnöjd!

BErätta hur det går!

• majlinsa

Okej, tack för att du svarade

Vad är renoveringsgips?
    Och gör du allt arbete själv eller är det hantverkare som måste göra viss del?

• Zandrita73

Väggarna är så förstörda så jag behöver sätta dit en tunn gipsplatta för att få fina, släta väggar.

Har vänner som hjälper med det tunga, men försöker göra det jag kan själv. Kan inte sätta upp gips tex, snickerier får dom oxå göra samt montera köket. Hjälper väl till så gott jag kan....för det mesta vill dom inte ha mej där..hahaha!

• majlinsa

Ahh okej..
    Sitter och funderar på vad det är man kan göra själv och vad man behöver hjälp med. Men jag ger mig nog inte på nått elektriskt, vatten eller liknande själv.. De känns som att om nått blir galet så blir det mycket dyrare än om de vart rätt från början

• Kinne79

Vi har lagt 100 000 kr på totalrenovering av vår 3:a (utom badrum) då har vi blåst ut hela köket och byggt upp ett helt nytt med nya vitvaror. Bytt alla golv, tapetserat alla väggar, bytt alla golvlister m.m.

El får du inte göra själv får då täcker inte försäkringen.

• Kinne79

70 kvm. Nej tyvärr har jag inga bilder upplagda på nätet.
    Bor du nära ett IKEA, rekomenderar jag dig att köpa det mesta där, billigt och bra.

• xandra76

Det är jättesvårt att beräkna vad det kostar att renovera. Det beror helt på vad ni har för krav och smak och ekonomi.
    Vi flyttade till en 4:a för 1 1/2 år sedan, och har renoverat halva lägenheten nu.
    Köket gick på ganska exakt 200 000:-inkl el-arbete, valde Marbodal, och lite exklusivare vitvaror och bänkskivor. Jobbet gjorde vi själv, utom elen, som gick på ca 25 000:-
    Tv rummet på ca 25 kvam gick på 10 000:-, för tak, väggar och golv. Och vi räknar ca 10 000:- per rum, som vi gör vid.
    Då lägger vi in ett litet finare trägolv. Och väljer de tapeter vi verkligen vill ha, och tittar inte så mycket på prislappen.

• ZzzZzzz

Bor i en 2:a på 63kvm.

*Färg vardagsrum (väggar) kostade 600kr med 2 strykningar.

*Färg sovrum (väggar) kostade 400kr med 2 strykningar.
    *Golv sovrum (12kvm) kostade 1920kr

*Färg hall (väggar) kostade 400kr med 2 strykningar.
    *Golv hall (10kvm) kostade 1600kr

*Lister (vita färdigmålade) kostade runt 500kr för 20meter tror jag att det var.

Kök (ej gjord):

*Ny spis 5500kr
    *Lackering av skåpsluckor: 5000kr
    *Väggfärg ca 400kr
    *Golv (12kvm) 1920kr
    *Bänkar ca. 1500-2000kr

Takfärg har jag fått, så den är ej inräknad alls.

Som du ser så skiljer det väldigt mycket i pris mellan inläggen, beroende på om man kan/vill göra det själv och kvalite' på tex. golv.

• Fidelis ad urnam

Vi håller på i dagsläget och renoverar vår br lägenhet, en 2 rok på 69kvm.
    Sovrummet:
    Golv 1200:-
    Målade väggar: 800:-

Hall:
    Klinker golv: 800:-
    Trägolv: 800:-
    Målade väggar: 500:-
    Lister: 500:-

Kök:
    Nytt kök IKEA, enbart bänkskåp, inkl spis, kåpa och diskmaskin: 25 000:-
    Hyllplan: 600:-
    Kakel: 1500:-
    Tapeter: 2000:-

Vardagsrum:
    Målade väggar: 800:-
    Fondvägg: 1500:-

Smått och gott:
    Nya handtag till dörrar och fönster: 2000:-
    Ommålning av föster: 1000:-
    Tvättmaskin: 3000:-

SUMMA: 42 000:-

• Loveli1981

Hejsan!

Vi har oxå köpt en BR en 3:a som vi renoverat, vi totalrenoverade köket alltså rev ut allt så att det bara var väggar och golv kvar och så bytte vi golv, målade alla tak och tapetserade överallt.

Köket gick på ca 45 000:- med allt. (IKEA-KÖK)
    Sen kostade tapeter, golv, lister, färg och dyligt ca
    Och hantverkarna ca: Rörmockare 3500:-, Snickare 1750:-, Målare 17 000:- och
    Elektriker 4200:-.

Vi lejde bort tapetseringen eftersom väggarna var i så dåligt skick och var tvunget att bredspackla mm så med material gick det på 17 000:- och sedan satte snickarna upp själva stommen av köket, lådorna och luckorna sätte vi dit själva och dem betalade vi 1750:- för. Sen fick rörmockar komma och sätta dit blandaren och installera diskmaskinen osv och det kostade 3500:-. Sedan fixade elektrikern dit spottar och drog fram lite nya strömbrytare och kontakter mm.

Sen målade vi alla taken och la in klickgolv överallt själva och slipade och målade garderobsluckor och dörrar mm.

Så hela kalaset gick på ca 100 000:-

Vi skall oxå renovera om toaletten men den tar vi till sommaren när vi är på semester för det går inte att bo hemma när man renoverar den, och där har vi budgeterat
    ca 20-25 000:-

Så summa summaro Ca 130 000:- för att totalrenovera våran 3:a =)

Hoppas det var till ngn hjälp.

• Loveli1981

Sen kostade tapeter, golv, lister, färg och dyligt ca 15 000:-

Glömde skriva med

• jezzzica

trulsa:

vi har precis gjort samma sak och vi räknar också med 100 000 för allting utan badrummet

• jezzzica

vi har köpt nästan alla vitvaror på fynd avdelningen på ikea superbra!

Svar på tråden renovering av en lägenhet