• HeyMama

Vad betala för trasiga tapeter i hyresrätt?

Vet inte riktigt vilken rubrik jag ska välja så jag lägger den här.
    Är på väg att flytta ur min gamla lägenhet och märker nu att dottern tagit sönder tapeten i två rum...
    Jag är ganska säker på att det kommer uppmärksammas på besiktningen. Vad får man betala för sådant?

MVH//Jennie

• Svar på tråden Vad betala för trasiga tapeter i hyresrätt?
  • Katja77

Du får betala en omtapetsering. Hyresvärden anlitar en målare som gör jobbet...Har ingen aning om vad det kostar men du får betala för både nya tapeter och arbetet.

• javalady

Ingen aning om vad det kostar, men skulle det vara så att tapeterna är gamla (tror det räknas på 10-12 år) så kan du komma billigare undan iom att det då _kan_ räknas till ordinarie underhåll.

Men ingen aning om vad det kostar hos just din hyresvärd.

• ToveGBG

Du ska inte betala en helt ny omtapetsering. Om hyresvärden normalt sett tapetserar om vart 12:e år och de tapeter som måste bytas pga dotterns pill är 6 år ska du tex. betala halva kostnaden för omtapetseringen.

• ToveGBG

Obs att du endast är tvungen att betala OM det verkligen blir en omtapetsering, du kan inte få betala "böter" för de förstörda tapeterna utan det är endast om värden har en reell utgift för att reparera skadan du kan bli betalningsskyldig.

• AnnaLuleå

Om tapeten är ganska ny däremot kanske ni kan få tag i en rulle och byta ut just de där vårderna eller en vägg.

• JuliBebis

Alt. att du får måla/tapetsera om själv. Ja om skadorna uppmärksammas på besiktningen.... Vilket det ALLTID gör, dom släpper inte igenom mycket tyvärr!

Hoppas att du klara dig ifrån denna sjukt tråkiga kostnad...

Svar på tråden Vad betala för trasiga tapeter i hyresrätt?