• Mimic

Behöver gå upp i vikt!

Min hund behöver gå upp i vikt. Minst 4-5kg. Vill ha råd om foder som gör att vikten ökar. Äter just nu Royal canin JR. Dags att gå över på vuxenfoder? Han är 10mån.

• Svar på tråden Behöver gå upp i vikt!
  • Hallonsaft

Låter som det är väldigt mycket han ska gå upp! Vad är det för ras och varför har han tappat vikt från början?

Låt det ta tid att gå upp i vikt, kroppen måste vänja sig med vikten och det gäller att gå upp både i muskler och hull.

Det Du kan göra är att köpa ett högenergifoder som Du blandar i ditt vanliga foder. På så sätt kan Du själv avgöra hur mycket han ska ha.

Ett annat tips är att servera lite pannkaka då och då, det blir de fina i hullet av.

• Mimic

Hallonsaft

Han är en Rhodesain Ridgeback. Han har vuxit så det knakat på höjden de senaste 3mån. Kroppen har liksom inte hunnit med trots att han fått mkt över rekommenderat intag. Han borde ligga runt 44-45kg (kullsyskonen ligger där). Han väger bara 37 nu och ser väldigt spinkig ut. Inge hull där inte. Så du menar att jag ska blanda hans juniorfoder med ett annat foder?

• Hallonsaft

Ja, det kan Du göra. Men du kan också öka på hans vanliga giva, om han inte har några problem med att äta upp. Jag går aldrig efter rekommenderade givor, det brukar visa alldeles för lite tycker jag. Bättre att gå efter hullet. Smal - öka giva och vise versa. Det går också bra att ge olja i maten.

Det bästa är att försöka ha honom kvar på juniorfoder tills han är minst 1 år gärna 1½ år.

• Skruttis82

Min hund är också ganska spinkig. Dock är han ej unghund längre. Men min veterinär gav rådet att ge högaktivfoder. Men vet inte om detta gäller även unghundar. Ring och rådfråga din veterinär, kostar ju inget heller... :o)

• Fighter

Min käkar oxå RC Junior, har provat massor av extra tillskott för att han ska öka i vikt.
    Efter samråd med veterinär får han två råa ägg om dagen till maten, nu två veckor sedan vi börjat har det gjort underverk !

• Mimic

Fighter

Får han ägggulan eller äggvitan el hela ägget?

• enlitenbitkaka
    Mimic skrev 2007-01-14 21:25:38 följande:
    FighterFår han ägggulan eller äggvitan el hela ägget?
    Hunden ska bara ha äggulan
    .?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Hallonsaft

Fighter: Du kanske redan vet det. Men en hund ska inte ha hela råa ägg.

Man har 3 alternativ när man ger sin hund ägg.

Alt 1: Man ger hunden äggulan

Alt.2: Man ger äggulan rå och micrar vitan tills den är stel.

Alt.3: Man ger hela ägget rått, men hackar ner skalet i små små smulor.

Gör man så får man även nyttja gulan, så pälsen blir jätteblank och fin. En hund kan inte ta till sig det nyttiga ämnet i gulan om den samtidigit får rå vita. Men ger man skalet så tar det bort det ämnet ur vitan som gör att hunden inte kan tillgodogöra sig gulan. Ha ha, hängde Du med??

• Fighter

Självklart får dom bara gulan.

• enlitenbitkaka

Är långt ifrån en expert men en hund på 10mån är inte på långa vägar färdigväxt...min vovve drog iväg på höjden och längden ganska snabbt....på bredden håller han fortfarande på och utvecklas. Han är nu 11månader och han började runda till sig runt 10mån...

Tycker man ska låta en så ung hund växa som den ska av naturen och inte "göda" upp dem....så mitt råd är att avvakta och om han om några månader fortfarande inte lagt på sig kan du ju kontakta en vet. som kan ge dig tips och råd ang. mat m.m. Börja ogärna experimentera själv.

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Hallonsaft

Figther: Men Du kan ge vitan också om Du bara micrar den en stund först. Så slipper man slänga den alltså .

• paddan83

Vår hund är också väldigt smal. Hon är 2½ år, men får valpmat då hon ser bäst ut med den. Kpöper hennes mot hos veterinären, specific tror jag att det heter. Det är smakligt så att hon inte matvägrar så mycket

• Euphorbia

Behåll valpfodret, det är oftast mycket mer fett/protein än vuxenfoder. han hinner nog ikapp sina kullsyskon med tiden.
    Vad tycker uppfödaren? veterinären?

Svar på tråden Behöver gå upp i vikt!