• Sandys

Kävlinge

Vad vet du om Kävlinge??

Bra/dåligt

Fördelar/nackdelar

Hur är det att bo där?

Finns det områden man helst inte ska bo i (i så fall vilka)

Finns det ställen man helst inte ska gå till

Hur är säkerheten?

• Svar på tråden Kävlinge
  • AnnikaS

Gick visst lite fort där...

Bra/fördelar: nära till storstäderna Lund,Malmö,Köpenhamn, Helsingborg,

Dåligt/nackdelar: inte så många affärer, i mitt tycke en bra,Finsmakarn, mkt godsaker iform av ost,inläggningar, glass

Där vi bor helt ok, ett lungt villa område

Jag personligen vill inte bo mer på Korsbacka. 

Vad för ställen syftar du på ?

Just nu är det en inbrottsvåg i Kävlinge kommun peppar,peppar vi har klarat oss.
    Har hört att det förekommer en hel del droger, vet dock om det är sant eller ej.

Tonåringar har inte mkt att göra mer än att hänga vid korvkiosken eller köra runt med sina mopeder. Ju fler på en och samma moppe desto bättre.

Fundrar ni på att flytta hit  ?

• Juppepuppe

Jag är lärare där. Trevlig småby, men finns inget där. Inga affärer, en massa pizzerior. Finsmakaren som AnnikaS nämnde är väl värt att besöka, men annars kan det kvitta.
    Nära till flera stora städer.

Det har blivit ett hårdare klimat sista åren. Mer droger och fler inbrott, men jag har inte så bra koll på vilka områden som är bra/dåliga.

Jämförelsevis är skolan en lugn skola (om man jämför med en Malmöskola t.ex.) och det säger ju en del.

• AnnikaS

Just det vi har 4st pizzerior varav 3 st på samma gata !!!

Två bra restauranger  Old times och Kvarnen både i mitt tycke utmärkt mat. Har varit ute och ätit mkt i storstan innan vi fick barn så jag har lite att jämföra med.

• Sandys

Ja vi snackar lite om det... men jag blir så nervös av att flytta till ett helt nytt ställe där jag inte känner till något. Vi bor i Landskrona och jag har alltid bott här, jag tycker inte här är så hemskt som vissa säger och som media vinklar det... men jag känner ju staden utan och innan, jag vet var jag ska gå och jag vet vilka områden jag vill undvika.. det vet jag inte med te x Kävlinge

Inbrottsvågen; kan det ha med gymnasieskolan ,Frans Möller, som startat upp vid Lernia att göra?

Jag håller med om fördelarna med att det är nära till storstäderna med tågen. Dessutom är det ju ganska låg skatt och sen vet jag inte riktigt om jag vill uppfostra mitt barn i Landskrona... Kävlinge känns lite lugnare utan att vara en förort...

Hur är det med öppna förskolor och babycaf+e och sånt? Anordnas det mycket för barn?

• Koskräck

Varför kallar ni lund malmö och helsingborg för storstäder=)?

• Karamellfabriken

Koskräck,

Tja, Malmö är ju iaf Sveriges tredje största stad......

Ang Kävlinge.
    Jag hade inte flyttat dit. En sovstad enligt mitt tycke.
    "Tvingades" bo där medan vi inväntade en lägenhet i Lund. Det blev mycket bilkörande kan jag säga.
    Positivt är väl möjligen att det ligger nära Center Syd, där finns ju det mesta.

All you need is love
  • AnnikaS

Där är öppna förskolan 4 dgr i veckan varav en dag vikt bara för spädbarn, tror att kyrkan har ngt oxå.

När barnen blir större finns fotboll,handboll, gymnastik och säkert ngt mer (dottern är 4,5 mån).

Om inbrotten har med Frans Möller inte en aning.

Gick gymnasiet i L-a och på den tiden (-80 talet) gillade jag stan och vi var mkt ute där. Än idag föredrar jag att köra till Borstahusen på sommaren för att bada även om vi har närmre till Barsebäck och Vikhög...

Har ni barn nu eller är de under "tillverkning"Flört?

• sisådär

Jag arbetar som förskollärare i Kävlinge. Tycker att det finns en god pedagogisk vilja bland skolchefer även om barngrupperna är väl stora (22 barn på en avdelning för 3-5 åringar). Det pedagogiska utvecklingsarbetet har kommit långt i kommunen.
    Många trevliga människor bor där. Bra kommunikationer till Lund, Malmö, Köpenhamn etc. Låg kommunalskatt (som politikerna skryter om - ibland på bekostnad av service). Kävlinge-utslängt på stycket, nära havet.

• Sandys

AnnikaS  Jo vi har en liten 7 månaders

• presens konjunktiv

Som liten by betraktat är det väl trevligt. Vill man affärer och bio och sånt, ja, då får man bo i stan, men Kävlinge har bra kommunikationer och så.

Jag skulle hellre bo i Kävlinge än i Lomma eller Bjärred eller så. Centrum är trots allt fortfarande ett centrum. Det är mer "bykänsla" än bara en hög bostadsområden utslängda på en åker med ett köpcenter i mitten.

Svar på tråden Kävlinge