• Solano

Ultraljud av knöl på armen. Vad misstänker de då?

Träffade en släkting till mig idag som har ont i sin axel och väntar på ultraljud.
    Han har fått en remiss från sin läkare och de ska göra ultraljud på en knöl (en liten en) som sitter på överarmen trots att det är i axeln han har ont.
    Blir så orolig för honom. Vad kan de tänkas misstänka? Cancer susade genom mitt huvud på engång men samtidigt var knölen inte benhård utan det kändes som om den flyttades innåt när jag kände på den.
    Jag vet att ni inte kan svara egentligen men om det är nån som har nån aning så får ni gärna svara!

• Svar på tråden Ultraljud av knöl på armen. Vad misstänker de då?
  • Solano

Det finns alltså inget annat som de kan tänkas kika efter med hjälp av ett ultraljud?

• Grisling

De kan lika gärna misstänka att det är en fettknöl och ska UTESLUTA cancer.

• Solano

Grisling: Han har en annan knöl på underarmen som är jättestor och flyttbar och den ska han tydligen ha haft i säkert 15 år sa han.
    Han var även på en rutin hälsoundersökning för ett tag sen och där borde de väl ha sagt något om proverna såg lite knasiga ut!?

Det som oroade mig mest var nog att jag tänkte att om den finns i armen och eventuellt axeln så skulle det kanske vara en spridd cancer, men det är ju min katastrofteori!

• Grisling

Den andra knölen skulle de nog ha larmat om direkt om det var något värre.
    Många undersökningar görs inte för att hitta något utan för att utesluta något. Det är nog bara att vänta, men cancer är bara ett av flera alternativ de prickar av.

• Solano

Tack så mycket Grisling! Själv så trodde han att de misstänkte något med senor eller liknande men jag som är född till att alltid misstänka det värsta var inte nöjde med den förklaringen tydligen

• Teskedsmamman

Det kan vara olika sorters tumörer och fettknölar, rörliga knölar är bra och tyder oftast på fettknölar då de sällan sitter fast i omgivande muskelmassa.

Fasta knölar tyder på tumörer, men så finns det ju allt från ofarliga tumörer till de lite farligare... risken för att det är en farlig tumör är långt mycket mindre än fettknöl/ofarlig tumör...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.13) BF - 070724
  • Solano

Tack så mycket teskedsgumman! Jag tyckte verkligen att den rörde på sig när jag kände på den och han verkade ju hålla med!
    Det är väl bara att vänta nu och hoppas på det bästa.

Tack för era svar, de gjorde att jag kan tänka lite klarare och inte misstänka det värsta! Tack

Svar på tråden Ultraljud av knöl på armen. Vad misstänker de då?