• Sea star

18-månaders som vaknar mitt i natten och vägrar somna om... SUCK!

Nu börjas det...

Vår dotter har kommit in i trotsåldern och börjar visa en hel del vilja både på dagen och på natten. De senaste nätterna har vi nattat henne som vanligt och hon har somnat och sovit gott. Sedan vaknar hon någon gång mellan 2-5 och vägrar somna om. Hon vill att vi ska läsa böcker och bli vansinnigt arg om vi säger att det är natt och försöker på henne att somna om. Hon kan vara vaken en timme och hålla på. Det är vansinnigt knäckande!

Är det någon som har några konkreta tips på vad man kan göra för att få henne att sova vidare?

Är hon i en speciell utvecklingsfas nu där detta är vanligt förekommande?

Skulle behöva lite "peppning" så att man orkar med och orkar se framåt och förbi detta problem.

Sea star

• Svar på tråden 18-månaders som vaknar mitt i natten och vägrar somna om... SUCK!
  • snart tre

18-månader är en av utvecklingsfaserna ja! Min son är snart 17 månader, men vi har kompisar med äldre barn vars knottar gått igenom det du pratar om. Har du någon nattlampa?

• Guldlock74

ååååh, känner igen mig
    vi hade en förskräcklig höst som såg ut precis så. Matilda vaknade vid 4-snåret och ville kolla Teletubbies och vägrade somna om, efter nån timme eller två lyckades vi natta om henne. Vaknade hon senare än 4, var det inte ens lönt att försöka lägga henne igen. 5 blev vår nya gå-upptid...helt hemskt, har varit helt slut. Vi har försökt hålla fast vid våra rutiner och som förändring har vi börjat lägga henne lite senare, vid 20 istället för 19.30. Under julledigheten vände det helt plötsligt. Nu sover hon hela nätter och vaknar mellan 6.30 och 7, det känns som man fått livet tillbaks! Matilda är nu 22 månader.

Jag lovar, det blir bättre.

• Sea star

snart tre - Vi har en adventstjärna som vi har tänt på natten, så jag tror inte det är något problem. Hon sover i egen vanlig stor säng som står på golvet (den är låg eftersom vi tagit bort benen) och när hon vaknar går vi in i hennes rum och försöker natta om henne. Hon kommer själv aldrig in till oss och vi tar i princip aldrig över henne i vår säng, för det verkar ändå inte hjälpa. Suck! Man blir så trött själv...

Sea star

• Sea star

Guldlock74 - Va skönt, det känns bra att få höra att det går över även om det kanske är långt kvar. Då orkar man nog stå ut. Jag tror definitivt det hänger ihop med trotset som kommit nu. Verkar inte vara nattskräck för hon vaknar inte för att hon är rädd och gråter utan vaknar bara och vill göra annat än att sova.

Sea star

• snart tre

Sea star: Våra kompisar har fått "vänta ut" sina 18-månaders knottar. Jobbigt men det verkar vara nödvändigt!

• Sea star

snart tre - OKI, bra, då vet jag. Man orkar mer om man vet det känner jag. Just nu är man ju bara trött, trött och det har bara hållit på några dagar. Är dessutom gravid med nr två och vansinnigt trött ändå...

Sea star

• Tangent

Stackars dig!
    Det är jättejobbigt att vara vaken på natten. Erik har varit sådan i perioder.
    Om man lyckades hålla honom vaken, har det ibland hjälpt att han somnar senare vid 21-22 istället för 19-20.

• Sea star

Hejsan!

Igår kväll nattade vi lite senare, men samma visa igen. Hon vaknade ett par gånger och kunde somna om direkt men vid halv tre var det dags för att vakna ordentligt, vilja upp och "läsa bok", bli förbannad och skrika. Suck! Är ännu tröttare idag...

Sea star

• Guldlock74

Jag kommer ihåg hur det var..din stackare. Kan inte du och mannen försöka ta varsin natt. Eller dela upp natten i två delar, så nån av er får vila ordentligt.

kram

• Dixie

Vi har det likadant med sonen 18 månader, har tyvärr inga tips men fortsätter läsa tråden om någon har tips!

• Sea star

Guldlock74 - Vi turas om att gå in till henne, men eftersom jag är så lättväckt så vaknar jag och har sedan svårt att somna om. Sover ganska dåligt eftersom jag är gravid med nr 2 oxå. Suck!

Sea star

• Sea star

Dixie - Ser att du är i samma situation som jag, 18-månaders och bebis med BF i sommar. Skönt att höra att vi är fler...

• Sea star

Hej igen!

Inatt gick det ganska bra faktiskt. Hon vaknade bara två gånger och började ropa efter "bok" och jag gick in och höll upp en bok och sa mamma har boken här och då somnade hon strax om. Trixet verkar vara att inte säga "Nej" eller "Vi ska inte läsa bok, utan sova" för då blir hon skitsur och vaknar helt. Trotsig värre???

Sea star

Svar på tråden 18-månaders som vaknar mitt i natten och vägrar somna om... SUCK!