• FMEmbla

Veterinär? Min katt har lindrigt blåsljud på hjärtat - är det allvarligt?

Är du veterinär?

Jag fick idag veta att min katt har ett lindrigt blåsljud på härtat och veterinären vill ta in honom på ultraljud i februari.

Han är nio år och har just blivit frisk från en bakteriell infektion. Det var på återbesöket idag som hon hörde att han fortfarande hade kvar blåsljudet som de hörde när han var inlagd över nyår.

Frågeställningen är egentligen om man MÅSTE åtgärda sånt här, om det Kan vara mycket allvarligt att ha blåsljud och om han kan leva normalt med detta utan någon åtgärd?

Någon som vet?

• Svar på tråden Veterinär? Min katt har lindrigt blåsljud på hjärtat - är det allvarligt?
  • dekad

Jag kan inte så mycket om sånt här, tyvärr.
    Men jag tror att ett lindrigt blåsljud går att leva med. Särskilt om man vet om det kan man ju hålla koll på katten, och undvika situationer som kan verka stressande för den. Jag tror väl att man kan operera, men frågan är om det är värt alla komplikationer som kan uppkomma om ändå katten kan leva ett fullgott liv med blåsljudet. Kan det inte vara så att blåsljudet blev lite tydligare nu när kissen hade en infektion? Kroppen blir ju känsligare då, och problem och sjukdomar som katten har kanske tydligare märks av.

Däremot om det är ett kraftigt blåsljud så är nog operation enda alternativet. Eller avlivning. Annars är det nog stor risk för problem som vätska i lungorna och sånt.

• FMEmbla

Veterinären sa att man behandlar med medicin när det är lindrigt, inte via operation alltså, men sen kom jag inte för mig att fråga något mer.
    Jag får ringa till dem på telefontiden och be att de redogör för om det verkligen behövs eller inte.

Tack i alla fall för responsen.

• Ella174

Blåsljud kan även försvinna.

Ibland kan blåsljudet höra ihop med HCM, en hjärtsjukdom hos katt, därför är det viktigt att undersöka dem regelbundet så man märker om det sker en försämring och om katten behöver medicineras.
    UL-undersökning gör jag med mina katter regelbundet.

• FMEmbla

Jag ringde igår och det var just pga HCM de ville undersöka honom. Han ska få göra UL:et och sen får man utefter vad de hittar avgöra om han behöver medicineras eller inte.

Svar på tråden Veterinär? Min katt har lindrigt blåsljud på hjärtat - är det allvarligt?