• Förhoppningar

    Vilken vedsort är bäst att elda med?

    Vi har nyligen installerat en kamin i vardagsrummet. En sådan med täljsten. Mycket pga mysfaktorn, men mest för värmen så klart.
    Nu när det är dags att handla bränne undrar jag vilken vedsort man ska köpa.
    Björk, bok, blandat?

  • Svar på tråden Vilken vedsort är bäst att elda med?
  • jendan

    björk är alltid bra, blir bra värme av det, vi eldar med bara björk i våran vedspis

  • Änglatuss

    Är det insatts?

    Björk är kanon, dyrare än gran och tall men helt klart bäst. (Man slipper kladd med kåda och allt) Björk är bra till öppna spisar tex.

    Vi har två eldplatser en öppen och en med insatts, i den öppna eldar vi mest med björkveden eftersom tall och gran sprätter så.

    Vi har blandad ved! Vart billigast så!

  • Förhoppningar

    Vi har en med insats.
    Funderar på landved. Ej ek - då den ska ligga kluven i 3 år för att få bort syran i träet.

  • skånenettan

    Förra året hade vi blandved för vi kom över ett billigt parti. Visst var det bra, men iår har vi bara björk och jag kan säga att det blir en helt annan värme av denna ved!

    Och så luktar det så gott med börk oxå... Vi kommer hädanefter alltid köpa björkved!

  • skånenettan

    Vi har en täljstens kamin.. glömde jag ju säga...

  • Förhoppningar

    Jag har hört att om man eldar med bara björk finns det ökad risk för skorstensbrand. Någon annan som hört samma.

  • jendan

    om man eldar men bara tall/gran är det risk för skorstensbrand

  • Joelite

    En sak till man kan tänka på för att få ut som mest av veden är vilken slags kamin man har.
    Som exempel : En Raket 🚀  kamin.
    Såg ett projekt där dom gör kaminer som förbrukar hälften så mycket ved och dom ger också ut kaminer till bybor i Indien så att dom inte ska behöva avverka så mycket skog där i bergen.

Svar på tråden Vilken vedsort är bäst att elda med?