• ChicaDora

Glutenallergi

Jag ska utesluta så mkt som möjligt eftersom min son reagerar på det. Testade att ta bort mjölkprodukter, men det blev inte bättre.

Ska nu byta ut vetemjöl mot maizena (kan man baka på det också?)
    Brödet ska bli glutenfri, fryst limpa.
    Vällingen skall bytas ut mot majsvälling. (bytte från 8 månaders fullkornsvälling, till plusvälling, utan vidare resultat).
    Pasta ska bli glutenfri.
    Vilken falukorv t ex är att rekomendera, kan man ge blodpudding..? Finns det några livsmedel man ska passa sig för, vad gäller gluteninnehållet? Som innehåller "dolt" gluten?

Vill gärna ha massa bra tips!

• Svar på tråden Glutenallergi
  • Teskedsmamman

Läs på förpackningarna, vetestärkelse går bra för de flesta glutenallergiker och spya ska du kolla upp eftersom många innehåller vete...

Här står allt du behöver veta
    www.celiaki.se/

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.13) BF - 070724
  • Madreh

Alla Lithells korvar är fria från gluten, soja, lactos, mjöl och sojapotein.

Blodkorv finns glutenfri, men se upp med vetestärkelse om han inte tål det heller isf finns ingen.

I Ica affären eller på celiki kan du skicka efter små kort som det står vad livsmedel innehåller, jättebra att ha i väskan/plånboken.

• Madreh

Det står även vilka livsmedel som är oki...på dom här korten

• J och J

gå med i celiakiförbundet ( finns direktlänk på min sida ) dom har en ett kort som finns med mig i plånboken där står alla ingredienser som du ska akta dig för..

det finns speciell blodpudding, leverpastej, vetemjöl byts ut mot glutenfri mjölmix. maizena i såser och stuvningar.
    det mesta av varmkort, falukorv, köttbullar är idag glutenfria men läs alltid ingredienserna. akta dig för skorpmjöl, proviva soppa, laktits..

via läkare och dietist får vi recept som vi hämtar ut på apoteket med massor av mjöl, bröd, knäckebröd mm.

• ChicaDora

Tack och åter tack för all bra info!!
    ska utesluta gluten, se om det blir bättre och därefter verkar det ju bra att gå med i celiakiförbundet.

Tack igen!

• Kängu

Det kan ta flera veckor innan det blir bättring, bara så att du vet och inte slutar för tidigt. Egenligen rekommenderas inte att testa själv, eftersom det försvårar en utredning om man levt på glutenfri kost. Det kan också vara svårt att utesluta precis ALLT, lätt att missa saker i ingrediensförteckningar. Man kan ju testa med blodprov, går det inte att tjata dig till ett blodprov istället?

"Fallgropar"
    Mannagryn, coscous, rostad lök, crabsticks, bulgur. Stärkelse (kan vara oren vetestärkelse), vetestärkelse (samma orsak) Rosta ej bröd i smulig brödrost, ha eget margarinpaket, eftersom så mångs smulor följer med smörkniven. osv....

• tokfia

OM du missstänker glutenintolernas (vilket jag tror du gör, gluten allergi är något helt annat..) så får du absolut INTE utesluta gluten ut kosten!
    Diagnos måste ställas först, och dina experiment kan göra att ni får ett falskt negativt resultat. Jag förstår att du bara vill din son väl, men gå till läkare först o ta blodprovet, snälla!

• ChicaDora

Okej! Jag ska ringa BVC imorgon och prata med henne! Hon tyckte det var bra att jag ändrade från fullkornsvällingen förut men det hjälpte ett tag, sen har det blivit sämre igen. Har inte pratat med henne sen dess, men hon sa att blev det inte bättre skulle vi börja utreda en allergi.
    Det är nog lättare att en läkare får avgöra än att jag ska lägga om hela hans kost. Tack för alla råd!

• Simben

ts; ursäkta att jag frågar men undrar vilka är din sons symtom för gluten intolerans?
    kram

Svar på tråden Glutenallergi