• LiLja1980

schabrador

Någon med den rasen? Vad har ni att säga om den? Passar den barnfamiljen?

• Svar på tråden schabrador
  • Hallonsaft

Det är en blandras, där Du inte vet vilka egenskaper som hunden kommer ha starkast.

Sen är det omöjligt att säga hur den blandningen är mot barn, då det är skiljer mellan individ till individ.

Men generellt så kräver en blandning labrador/schäfer en hel del, då det är båda krävande arbetande hundar.

• ja88

Det är ingen ras utan en populär benämning på blandrasen schäfer/labrador. Således är det väldigt svårt att säga något generellt om dem - raserna är ju av ganska olika typer temperamentsmässigt och man kan aldrig förutsäga om labben eller schäfern kommer vara mest framträdande i en viss individ. Generellt sett är det knappast att räkna med att det ska vara någon mild sällskapshund, utan en hund som bör komma till folk som vill arbeta med den och ge den ordentligt med vettig stimulans.

Något att tänka på om man tänkt skaffa sig en sådan är dock att båda raserna har en hel del problem med höfter och armbågar, hos labradorerna förekommer även en del ärftliga ögonproblem - och hur stor andel av alla hundar som används i blandrasaveln är röntgade eller ögonlysta?

• LiLja1980

Tack för era svar! Jag tror nog inte att jag behöver tänka mer på det!

• Hallonsaft

Antar att Ni letar hund, lycka till!

• Cammmie

Jag har en Schabrador..... Jag kan säga att han inte är mkt schäfer men han är ändå en blandning....
    han är jätte stark....

Svar på tråden schabrador