• Wilja

Vad ska ni äta till middag??

Hej!!

Eftersom det känns som jag ibland inte har en aaaning om vad vi ska ha till middag ställer jag nu er frågan:

1. Vad ska ni ha till middag idag?
    2. Vem lagar den?

Tänkte att jag kanske skulle kunna få några tips...
    Man kan ju lätt fastna i fällan att man lagar "samma" mat!
    Ja vi får väl se om ni ska äta nått smaskigt då!! *skratt*

Här ska det ätas lasange,
    och det är jag som ska laga till den!!

~Nyfikna Wilja~

• Svar på tråden Vad ska ni äta till middag??
  • Mickis74

Vi ska käka chili con carne..........vet ännu inte vem av oss som ska göra den, men maken ska baka pain rich till *mums*

• Wilja

Mums!!!
    Låter gott gott!!
    Chili con carne är en av våra favorit rätter!!

~Wilja~

• JsN

Lasange, jag lagade den igår.

För några veckor sedan började jag med veckomatsedel. Lördag eller söndag förmiddag funderar jag med hjälp av maken ut mat för veckan som kommer (tom torsdag). Sedan åker vi och veckohandlar.

Om det har blivit billigare vet jag inte ännu, men det är enklare att veta vad man ska äta hela veckan plus att maten till det finns hemma! Dessutom kommer vi ihåg grönsaker till maten om vi har planerat in dem... Annars glöms de så lätt. *ler*

För oss har det också lett till att min make lagar mer mat. Vet han bara vad han ska göra så fixar han gärna de dagar jag tränar efter jobbet.

Denna veckas middag:
    söndag: Mandelfisk med pressad potatis + gröna ärtor
    måndag: Lasange + rivna morötter
    tisdag: Thaiwok (vegetarisk)
    onsdag: Quornfajitas + isbergssallad
    Torsdag: Pasta med kinafärs + rivna morötter

JAg har det i datorn så det är lätt att gå tillbaka och återanvända "bra" middagar

• cia75

Idag blir det stuvade makaroner och köttbullar och min man får äran att laga till det. Jag lagar maten när han jobbar annars hjälps vi åt. Jag har ett bra tips på mat förresten. Man kokar 3 dl ris, steker på köttfärs och kryddar den efter smak, Gör bearnessås på 2 påsar (gärna extrakryddad). Sen har man riset i en ugnsform och har köttfärsen över. Sen bearnessåsen överst. In i ugnen ca 225 grader i ungefär 10 minuter. Jättegott och enkelt!
    //Cia

• Quenta Silmarillion

Hemgjord pyttipanna på rester, hackade allt i går kväll så det är bara att vräka ner i stekpannan ikväll! *mums*

• Aihnoa

Kotletter och råstekt potatis Och det är jag som kockar.

• Coz

Pasta och köttfärssås.
    Jag lagar medans gubben får åka och handla.

• Marie N

Potatis,pannbiff,sås,lingon o gurka.
    Sambon lagar idag

• Mumu

JsN!

Jag älskar mandelfisk, men har aldrig hittat nåt bra recept på det! Kan du berätta hur du gör din? Please...

Idag ska vi äta en gryta med strimlad lövbiff, lök, syltlök, fraiche, senap och soya. Till det äter vi ris! Det blir nog både jag och sambon som hjälps åt med matlagningen, det beror på hur sent jag kommer hem, om jag hinner börja innan han kommer eller inte.

• Eldna

Varnar för kyckling i alla fall... Jag o sambon ligger magsjuka (fast det är bättre idag) efter en kycklingrätt igår. TROTS att vi tillagade den efter konstens alla regler.

Nu blev jag fruktansvärt sugen på hembakad pizza, men stuvade makaroner som cia75 föreslog låter väääldigt gott.

Föslag på en jättegod och snabblagad "makaronilåda" som min sambo brukar göra är att koka makaroner, i med det i en ugnssäker form, tillsätt hackad paprika och bacon och på med ost. In i ugnen på 225 grader i ca 20 min eller tills osten har smält och börjat bubbla.

Vem som lagar maten är olika. Oftast mer eller mindre tillsammans.

Svar på tråden Vad ska ni äta till middag??