• Anonym (Sniken)

Pantsätta dyr ring???

Jag har fått en jättevacker diamantring från min svärfar, den är värderad till ca 35 000. Jag är SÅ sugen på att pantsätta den för jag kommer ändå aldrig våga använda en sån dyr ring. Dessutom är den så flådig att den inte ens ser äkta ut.

Vad ska jag göra???

• Svar på tråden Pantsätta dyr ring???
  • morningsunlight

Jag hade inte gjort det.
    Det är som du säger en gåva och gåvor ska man vara rädd om!
    Det skulle kännas väldigt ruttet om jag t.ex. gav bort ett dyrt smycke till någon och den personen genast rusar iväg till pantbanken med den för att få ut pengar istället. Jag skulle bli minst sagt ledsen!

• Anonym

oj, svårt...
    skulle nog ha svårt för att pantsätta den om jag har fått den i gåva. är det arvegods, eller är ringen nyinköpt?

är den nyinköpt kanske du kan prata med svärför, och kanske kan byta den mot någon du tycker bättre om??

• smurfis75

Du säger ju att den är jättevacker, då tycker jag att du ska använda den. Om den inte ser äkta ut så lär du ju inte bli av méd den iafFlört (tänkte på rånrisk..)

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Anonym (Sniken)

Men jag tycker inte den är så fin. Den är ju så flådig att den ser ut som nåt från Ur & Penn för 49 kronor. Dessutom passar den inte alls in på min övriga stil...
    I nuläget ligger den inlåst i hemmet och dammar - är inte det bortkastat?
    Suck vad gör jag?

• Anonym (Sniken)

Alltså rent objektivt sett så är den vacker, men personligen tillhör den inte alls mitt tycke.

• Veronica1980

Jag förstår att det är frestande om den är värd så mycket pengar. Men jag hade behållt den även om jag inte tyckt om den. Den var ju en gåva, och en väldigt fin sådan. Och det var ju dig han tänkte på då han gav bort den- han kunde ju lika gärna pantat den själv och haft skoj för pengarna själv.

• Anonym (nej)

Jag skulle inte göra det tror jag.Åtminstone inte utan att ha pratat med svärfar först.
    Jag vet bara att då min syster en gång(i ilskan) påstod att hon gott kunde sälja sin stuga som vår pappa byggt och gett åt henne så blev han så besviken på henne,han hade ju gett henne det finaste han kunde i sina ögon.

• CowboyGirl

Behöver du verkligen pengarna eller vill du bara ha dem hellre än ringen?

Du kanske skall behålla ringen och om det en dag verkligen är KRIS (ingen mat på bordet/kanske som handpenning på en lägenhet...) så kan man ju pantsätta/sälja ringen. Känns väl lite bättre att "använda" ringen /pengarna till något vettigt än att bara "festa" upp dem.

Lite OT
    Det är ju svårt med gåvor. Men samtidigt, allt man får som man inte vill ha/har plats för. Måste man verkligen behålla ALLT? Nu tänker jag mer på "vanliga" presenter och julkpappar, alltså inte så dyra grejer. Massa böcker, ljusstakar, husgeråd, prydnadssaker m.m. Skall man inte inreda sitt hem som man själv vill?! Men visst, det är lite svårt att kasta gåvor/arvegods. Var och en kan ju bara utgå från sig själv och göra det som känns rätt.

• Anonym (Sniken)

Ja jag har en sak som jag håller på att spara pengar till och det är inte alls lätt med reducerad inkomst, som man ju har med föräldrapenning.  Det är ju så frustrerande att sitta här med ringen och veta att man kunnat få så mycket pengar för den, pengar som man behövt till just det där man längtar och strävar efter.

Men nu när jag läst alla argument avvaktar jag ett tag till.

• IrmelinFraNorge

En ring som er verd 35.000 har nok en relativt stor diamant. Om du seriøst vurderer å selge den så ville det nok kanskje være lurt å snakke med en juveler ang salg. Det kan være at det vil være mer innbringende enn pantbanken, ettersom de legger inn egenfortjeneste før videresalg. Smelte om gullet til smykke er jo også ett alternativ og sette steinen inn der.

Livet er verdifullt. Lev det....
  • Anonym (Sniken)
    IrmelinFraNorge skrev 2007-01-15 13:29:55 följande:
    En ring som er verd 35.000 har nok en relativt stor diamant. Om du seriøst vurderer å selge den så ville det nok kanskje være lurt å snakke med en juveler ang salg. Det kan være at det vil være mer innbringende enn pantbanken, ettersom de legger inn egenfortjeneste før videresalg. Smelte om gullet til smykke er jo også ett alternativ og sette steinen inn der. Livet er verdifullt. Lev det....

Nä det är flera stycken små diamanter.

Tack för tipset, det hade jag inte tänkt på (att jag kan smälta det och ändra).Tack!!

• Familytime

Jag har också massa sådana ringar, men har kommit fram till att de gav mig ju faktiskt ringarna av en anledning. Hade de velat ge mig pengar, så hade de gett mig pengar. Jag skulle behålla det, det betyder mycket för dem som gett mig ringarna att jag har dem.

• Anonym

Tror inte att du kan få ut så mycket för ringen om du pantsätter den, tyvärr. Vill du absolut bli av med den så är den bättre att försöka sälja ringen via ngn auktion.

Själv skulle jag behålla ringen.

• Anonym (j)

Jag hade låtit värdera den och sålt den på auktion...

Svar på tråden Pantsätta dyr ring???