• systeranka

Min bebis ligger nedåtvänd och huvudet är rörligt...skillnad motför ruckbart?

Vad är skillnaden mellan då huvudet är rörligt och då det är ruckbart?
    Brukar huvudet vara rörligt eller ruckbart just innan det fixerar sig?

• Svar på tråden Min bebis ligger nedåtvänd och huvudet är rörligt...skillnad motför ruckbart?
  • systeranka

Jag menar....är det skillnad på rörligt och ruckbart. På Journalen står ju att huvudet antingen kan vara fixerat, rörligt eller ruckbart.

• systeranka

Någon som vet skillnaden?

• Scraptroll

Jag är inte alls hundra på det med..rörlig då kan väl bäbisen fortfarande vända på sig...ruckbar då har den sjunkit ner mer i bäckenet o det är inte lika stor chans att den vänder på sig innan förlossningen och Fixerad ja då är den helt enkelt fast o vrider sig inte alls

• Anna55

Det är väl så att det först är rörligt, dvs att det kan ta sig upp ur bäckenet och vända sig fortfarande. Sen blir det ruckbart och det är väl typ att det sitter fast därnere men att bebisen kan snurra på huvudet och titta åt olika håll. och när det är fixerat då är det väl helt fast i ett läge till förlossningen kommer igång. Så har iaf jag fattat det.
    Min bebis är ruckbar nu. Var hos BM idag. Enl henne är det inga problem om förlossningen skulle komma igång nu för bebben kan inte vända sig i säte längre. Känns skönt att veta. För övrigt vill jag att den ska komma ut nu!!

• starless

Precis som Anna55 just har beskrivit det ligger det till. Många är rörliga ända fram till förlossningen. Min Klara är ett av dem. Hon fixerade sig först när förlossningen hade startat.

• grädden

hejsan..
    jag är i vecka 35 och bm sa att det var ruckbart nu.. tar väll inte så lång tid innan lillen fixerar sig eller??

• Anna55

Jag är i v37 o min bebis huvud är fortfarande ruckbart men jag hoppas att det har fixerat sig till nästa vecka. Iofs skulle det räcka att det är ruckbart inför förlossingen enl min BM.

• Andromacke

Min bebbe var ruckbar vid förra bm-tillfället, men nu sist var det tydligen osäkert om den fortfarande var ruckbar, antagligen hade den gått tillbaka till att vara rörlig, så en del bebisar handlar lite efter "eget huvud"

starless: Upplevde du det extra jobbigt att hon fierade sig så sent? Jag är i v 36 o bebis ligger otroligt högt och sparkar mycket. Jobbigt när jag har så många o långa sd. BM säger att allt blir bättre när bebben fixerar sig... vilket jag väntar spänt på. Men det kan alltså dröja in i det sista??

• bullmamma

Oftast så ligger bebisen rörlig, ruckbar och sen fixerad

HUr det komemr sig att bebisen kan ändra sig från ex ruckbar till rörlig är att en del har mera plats så bebisen kan åka upp å ner lite längre tid innan, inget onormalt.

Svar på tråden Min bebis ligger nedåtvänd och huvudet är rörligt...skillnad motför ruckbart?