Ge bort föräldradagarna?
Ja som rubriken lyder, kan jag ge bort alla mina föräldradagar?
Ja som rubriken lyder, kan jag ge bort alla mina föräldradagar?
Ja det kan du. Pappan däremot MÅSTE ta ut sina 60 dagar.
Hur gör man då? Måste man skriva på något papper där man överlåter sina dagar till mannen?
Vid gemensam vårdnad har ni som föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Det är viktigt att ni planerar föräldraledigheten i god tid. Det underlättar både för er och för arbetsgivaren. Om du som förälder inte vill använda alla dina föräldrapenningdagar, finns det möjlighet att avstå dagar till den andra föräldern med undantag för 60 dagar som är reserverade för var och en av er. De 60 dagarna är sådana dagar som ersätts enligt sjukpenninggrundande inkomst (SGI) eller grundnivån. Har du ensam vårdnad om barnet har du rätt till 480 dagar.
Källa: www.fk.se under förälder, när barnet är fött, så kan föräldrapenning tas ut
Du fyller i en överlåtelse av dagar.
Så snurrigt det där! Tack för era svar!
visst är det 180 dagar man kan överlåta då
Blir det inte 210 dagar man överlåter om man överlåter allt??
Alltså 480 dagar totalt - 60 som inte går att överlåta
det blir 420 dagar
Det delat på 2 är 210 dagar..
Är jag helt fel ute?
Missy CAt: 240 dagar var..minus 60=180 dagar
Någon som vet om man kan ge bort dagar till far-och morföräldrar o föräldrarna åker ensamma på semester?
Varför blir det så?
Nej, du kan inte ge bort alla dina dagar, du kan ge bort alla dina utom 60 st och de måste vara SGI-dagar. Och man kan inte ge bort föräldrapenningdagar till mormor för att själv åka på semester med sin man.
Men om man arbetar och barnet är på dagis i vanliga fall men blir sjukt så kan mormor eller morfar ta ut vård av barn (om de har ett arbete som de skulle gått till i vanliga fall, men stannar hemma för att passa ditt sjuka barn)
ok, tack. jag trodde väl egentligen inte heller att det skulle funka så, men kanske.. blir inte alltid så vänligt bemött på FK så jag tänkte höra här först:)