• sesssan

Vad fick du göra på din uppkörning?

Jag har uppkörning snart, och har en tendens att bli alldeles för nervös så allt bara går fel.. Vad fick du göra på din uppkörning, och hur gick det??

Vi längtar efter dig
  • Svar på tråden Vad fick du göra på din uppkörning?
  • Maritk

Jag fick göra:

Säkerhetskontroll av yttre belysning
    Start i backe
    Hastig inbromsning
    Parkering (ej fickparkering)
    Landsvägskörning och stadskörning meda llt som hör till det

Jah klarade det!
    Tror det var det, men det var 6 år sen nu.
    Lycka till!!

• Axels och Annies mamma

Jag fick först göra en yttre fordonskontroll dvs belysning, däck etc sedan fick jag köra motorväg, köra av motorvägen och in i ett bostadsområde och parkera och backa runt ett hörn, sedan tog vi en liten väg vid sidan om motorvägen tillbaka och så var det klart. Jag var inte så nervös som jag trodde att jag skulle vara och det var en ganska lätt uppkörning, var i 7e månaden så det var jäkligt skönt att jag klarade det då.

• Millan1972

Jag fick göra den invändiga kontrollen.

Sen körde jag i stan, landsväg, motorväg och i ett bostadsområde första gången klarade jag mig inte. Jag hade 3 peroner på uppkörningen. En som skulle lära sig och 2 vanliga...suck konstigt att jag kuggade va?
    Andra gången körde jag samma väg 4 veckor senare och klarade mig och hade 1 uppkörningskille!

• sesssan

Nån mer? Vad ska man tänka på?

Vi längtar efter dig
  • Jossebell

lite landsvägskörning. Jag körde upp dagen efter ett rejält snöoväder och det var bara slask och taskigt plogat på vägarna. Körde t o m om en traktor på heldraget. Detta var 1987 fre 13 nov.

• Maritk

Tänk på att vara noga med uppsikten, dvs titta i backspeglarna. Det är det jättenoga med. Och att hålla farten, varken köra för fort eller för sakta.

• Axels och Annies mamma

Ta det lugnt, tänk på vad du har lärt dig. Om du gör något fel haka inte upp dig på det, det är säkerhetstänkade och de stora grejerna som de bedömer inte om du får tex kärringstopp vid ett rödljus.
    Lycka till!

• Emil06

Om du gör nåt fel så visa att du uppmärksammade det så vet han/hon att du VET att du gjorde ett fel! Det funkade på min tid iallafall för 13 år sedan.... annars; andas å ta det lugnt! Å titta ordentligt i alla speglar

• Winnertaco

Det var nog

Inre säkerhetskontroll
    Lite landsvägskörning med en "avtömning"
    Start i backe
    och så lite allmän körning, bland annat att följa skyltarna mot centrum

Jag tycker att jag kom lindrigt undan, vet många som fått göra betydligt värre saker. Dessutom fick jag motorstopp när jag skulle göra start i backe, men klarade mig ändå

• sesssan

Det ä rinte min kunskap det brister på om jag inte klarar det utan det är att jag börjar tänka och bli för nervös. Jag har ju pressen att jag vill ha kortet innan bebis komme ri feb också.

Jag måste lära mig att inte bli för nervös.. Tack för tipsen..Blir glad för allt jag får..

Vi längtar efter dig
  • sesssan

Nån mer om vill berätta vad ni fick göra?

Vi längtar efter dig
  • Albins Farsa

Jag fick åka ca 1km för att fick parkera vilket inte är någon större svårighet, sedan bar det av in emot centrum. Där man skulle svänga av mot motorvägen så skulle jag inte det, så jag frågade om jag inte skulle köra någon motorväg. Inte den här gången sa den mindre pratsamme bredvid mej, så han fick sej en åktur över hastighetsbegränsningen tillbaks. Jaha sa jag vad blir det nu då, du får allt körkort bara jag sliper se dej här igen sa han. Det har han inte behövt heller, 15 minuter sammanlagt tog det.

• LillaLindaa

Försök att inte ha några förhoppningar, låtsas att det är en vanlig körelktion.. ja brukar alltid blir hur nervös som helst, men hade absolut inga förhoppningar och klarade det på första.. Prata med han/hon som du kör med undertiden så blir det inte så stel och tryckt stämning.. Lycka till!

• LillaLindaa

tänk.. innerspegel-ytterspegel-döda vinkel hela tiden!!

• tandra

Jag fick göra både ytter och inre kontroll. Sen åka och parkera sen åka tillbaka sen va de klart Jag blev godkänd, vore konstigt annars när ja fick en sån lätt uppkörning :P

• Clio

yttre säkerhetskontroll
    högerregel
    fickparkering
    landsväg
    vänstersväng på landsväg.
    Jag klarade det men var nervös som .....

Svar på tråden Vad fick du göra på din uppkörning?