• kokosnöten

Alkohol i väldigt tidig graviditet

Är det nån som vet när det är farligt för fostret att dricka alkohol? Jag undrar eftersom jag ska på kick-off med jobbet i helgen och jag kanske är gravid. Mensen är bara 4 dagar försenad, så det är ju väldigt tidigt. Är det farligt att dricka alkohol så här tidigt i ev. graviditet?

• Svar på tråden Alkohol i väldigt tidig graviditet
  • Katarina m Leon o Matteo

ja, jag tycker absolut inte att du ska dricka alkohol om du misstänker att du kan vara gravid. Ta ett test så vet du, det borde visa rätt om du är på bim +4. Man är osäker på vad alkohol i så tidig graviditet kan ge för skador men tror att det orsakar missfall ibland. Graviditet och alkohol hör enligt mig inte ihop. Om man sedan inte vet om/ har testat negativt och sedan visar sig vara gravid är det ju en annan 5:a. Lycka till och hoppas du får en trevlig kick-off!

• StarDust84

Att dricka alkohol under en graviditet är ju aldrig bra. Varför testar du dig inte innan fetsen då?

Hittade det här på niomånader

”Jag drack innan jag visste att jag var gravid”
    Många blir gravida utan att veta om det och hinner då dricka några glas. Några kvinnor är också berusade ett par gånger under den mycket tidiga graviditeten. Generellt kan man säga att det inte är någon fara. Tänk framåt istället och var försiktig med alkoholen under resten av graviditeten. Undvik den helst helt.

Ingen väg kan vara lika svår som lång...
  • nuedetdax

Testa dig innan,
    Jag avstod i helgen och skyllde på att jag inte var sugen bara. Har bim på torsdag. Varför chansa?

• Skakis

Katarina med Leon - "Man är osäker på vad alkohol i så tidig graviditet kan ge för skador men tror att det orsakar missfall ibland."
    Jag är absolut ingen förespråkare för alkohol under graviditet men blir lite nyfiken på vem som hävdar detta?

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • StarDust84

Hittade lite mer fakta på growingpeople

Alkohol och graviditet hör inte ihop. Alla kvinnor rekommenderas därför en alkoholfri graviditet. Det händer ofta att kvinnan har druckit alkohol tidigt under graviditeten, innan hon visste att hon var gravid. Många oroar sig för att detta kanske har gett skador. Vi vet att från befruktningstillfället och fram till första uteblivna mensen påverkas fostret inte om mamman dricker alkohol.

Ingen väg kan vara lika svår som lång...
  • Maritk

Gör ett graviditetstest!! Så vet du sen!

• Katarina m Leon o Matteo

Skakis jag har fått informationen från en av mina bästa vänner som är barnmorska. Hon menade inte att man absolut inte kan dricka innan man vet att man är gravid men om man vill vara säker ska man avstå från alkohol mellan äl och bim då man försöker bli gravid. Kan tyvärr inte ge dig säkrare källa än så eftersom jag fått "faktan" muntligt via henne. Hon är precis nyutexaminerad och jag antar att detta är något som hon lärt sig i utbildningen. Själv drack jag två dagar innan jag testade positivt eftersom jag trodde det var kört denna månad också då jag testat neg samma dag, så nu håller jag tummarna för att det ska gå bra
    Summa kardemumma bör man i alla fall inte dricka alkohol enligt mig när man vet att man är gravid. Det leder, om inte till skador på fostret, bara till en massa oro och 9 månader är ganska kort tid att avstå trots allt!

• Anni J

Jag trodde att jag skulle bli gravid i slutet av december.. sen kom nyårs fest.. visste inte om jag skulle dricka eller ej men kunde inte heller testa för det var alldels för tidigt..

Jag frågade här på FL och dom flesta sa att under första veckorna (?) då ägget har precis blivit befruktad så går det bra att dricka lite.. men man ska undvika att supa sig hejdlööös.. eftersom ägget är inte "foster" än och näringstillförseln sker inte via mammans matintag.. så att säga..

Jag drack lite vin.. blev ej jätte full.. men jag var ju inte gravid ändå..

Svar på tråden Alkohol i väldigt tidig graviditet