• vänat

Hemutredningen

undrar när man gör en hemutredning berättar man bara att man arbetra där på den arbetsplatsen och mitt yrke är XXXXXX. Jag tjänar x anatl kronor per månad eller fungera det?

Kollar hemutredarna med arbetsplatsen måste man skicka in lön besked eler konto utdrag, kopa på dekalrtionen eller på vilket sätt redovisar man sin ekonomi i hemutredningen?

Vad kan mer en ekomni min vara av intresse vill de veta vilken boede kostad jag har? Eller om jag har persion sparde? Äger bil?
    Ja vad vill de veta angåend min ekomniska siutaion??

Undrande singel

• Svar på tråden Hemutredningen
  • Marie IE B

I vårt fall kollade de inte med arbetsplatsen utan vi lämnade uppgifter till dem. Vi fick redogöra för hur mycket sparpengar vi har, vilka omkostnader vi har och vilka andra tillgångar kontra skulder vi har d v s en ganska omfattande genomgång av ekonomiska läget. Jag vet andra par som fått visa upp sina deklarationer så det förekommer också.
    Till själva ansökan däremot fick vi skaffa intyg från arbetsgivare där det framgår anställningsform, anställningsår, befattning och inkomst.
    Nu ser jag också att du är singel, kanske kollar de än mer ingående då eftersom du då är ensam familjeförsörjare.

• barbamamma67

Hej jag håller med ovan. i vår kommun däremot var vi tvugna att lämna vår deklaration.
    Sedan fick vi även visa intyg från våra respektive jobb, dessa papperna skickade vi sedan till FFIA som behövde dem till Kina.

• Tellus1977

Vi lämnade inte in något intyg alls angående vår ekonomi men de ville veta vår inkomst och vår hyra. Vi fick säga om vi hade något sparat och om vi ägde en bil eller något annat och hur mycket det var värt, de ville dessutom veta hur vi skulle finansiera adoptionen.

• mammatillvictor

Nej, man behöver inte för hemutredningen lämna några intyg från arbetsgivare, eller visa lönespec etc men däremot kommer du senare när du samlar papper till landet att behöva intyg från arbetsgivare där det står att du jobbar där osv. Du ska också då vid papperssamlandet redogöra mer för din ekonomi, skulder, tillgångar, sparkapital, försäkringar etc.

• Cerdrica

Jag tror som någon skrev att man kollar singlars ekonomi mer noggrannt än par men annars tyckte jag inte att utredningen alls handlade om arbete och ekonomi! Det var väldigt mycke tom varför man vill ha barn, hur man ser på adoption, hur man ska stötta sitt barn i funderingar kring adoptionen, ens egen relation till sina föräldrar osv.

Svar på tråden Hemutredningen